För många kokböcker att hålla reda på

Låt gå för att det finns på tok för många kokböcker på marknaden idag och att de flesta tycks handla om samma saker. Men när texterna är identiska börjar man ju undra vad förlagen håller på med när de inte dubbelkollar utan endast hiver ut en massa kokböcker på löpande band. Jag vet inte vad jag ska tro om författarens ursäkt. Själv är jag väldigt noga med att anteckna källor på mina anteckningslappar och jag brukar inte heller kopiera större delen av någon annans verk som minnesanteckningar, jag skaffar boken istället. Nåväl, det kan mycket väl vara så att hon inte gjort det med flit utan att det faktiskt beror på psykisk överansträngning.

Har läst någonstans att det släpps ungefär en ny kokbok om dagen här i Sverige. Jag köper inte ens en om året. Det kanske är dags för förlagen att fundera på om man verkligen behöver 1000 stycken kokböcker om italiensk matlagning på marknaden.

Kommentarer

anders sa…
Det kan ju även vara så att både Caroline och Bo har "lånat" dessa texter ur ytteligare ett verk!!! T.ex. en gammal italiensk kokbok eller varför inte ett svenskt eller utländskt refernsverk? (I tron om att ingen annan ska göra likadant). Caroline kan väl inte vara så dum att hon tror att Bo aldrig skulle komma i kontakt med denna bok! / Anders
karro sa…
håller med. Vilken snygg design du skaffat dig!
AnnCharlott sa…
Det låter mystiskt misstänkt det där med ihopblandande anteckningar. Och det är ännu mer mystiskt att det finns avsättning för så många kokböcker. Jag har visserligen en drös av dem själv, men när jag letar recept går jag oftast till min kära dator och googlar.
Karin sa…
Oj vad nytt och fint det var här!
Snyggt gjort!
Anonym sa…
Håller med. Jag har massor med kokböcker och visst är de underbart inspirerande att bläddra i, men jag är säker på att jag nog har varenda recept i världen om jag kollar noga i köksbokhyllan (+ alla recept jag klippt ur tidningar)

Vad snygg din blogg har blivit!

Kram
Matilda sa…
Anders >> Låter mycket troligt, tycker jag. De flesta recept man stöter på känns som att de bara bytt en ingrediens eller två och ändrat namnet.

Karro >> Tack :D

AnnCharlott >> Instämmer, variation är bra, men det här är ju nästan in absurdum.

Karin >> Tack :D

Maria >> Låter som min receptsamling det... :)
Anonym sa…
:OD fiin blogg!

Ooh, kokböcker är; Ofta inspirerande, ofta snygga som sjutton! Men ack så; överskattade och "trendkänsliga"... Mina bästa kokböcker är de jag fick i gymnasiet (livsmedelsteknisk, 2 årig restaurangskola).
I dem finns enkla teckningar och jag kan, bland mycket annat, läsa hur jag gör sky o buljong på slaktben, bearnaise och hollandaise, samt chokladmousse för ca 50 pers :OP
/Sarisen
Matilda sa…
Sarisen >> Oftast är de ärvda kokböckerna - som fått vandra några släktled - de som är mest givande och mest kvalitativa. Och gamla skolböcker :)
Anonym sa…
Ja, troligen sa det ar