Mysteriet med kaffemaskinen

Ett återkommande samtalsämne i kökspentryt är kaffet. Eftersom jag själv inte dricker kaffe är det lite av ett mysterium för mig att folk frivilligt dricker vätska som kommer från maskinerna på jobb då de släpper ifrån sig en väldigt obehaglig doft (i min mening). Än mer mystiskt är det att de dricker det trots att de tycker det smakar dåligt. Men jag antar att eftersom det är gratis så är det mer behändigt än att koka eget eller gå till cafeterian och köpa en kopp.

I veckan har de tydligen bytt kaffesort i maskinerna och det dök upp en opinionsundersökning i form av post-it-lappar på maskinerna. Själva undersökningsförfarandet går att ifrågasätta då det ursprungligen bara fanns två rutor med alternativen "bättre" och "sämre" (och med tanke på att det nog är drygt 200 som har tillgång till penrtyt känns antalet rutor lite för få). Dessutom saknades det pennor vilket krävde viss engagemang ifall någon ville rösta. Några dagar senare ser resultatet ut som följande:
Maskin 1: 1 röst på "lika dåligt" och 1 röst på "klart bättre!"
Maskin 2: 4 röster på "bättre" och 5 röster på "samma".
Resultatet visar ingalunda konsensus. Sämre har det i alla fall inte blivit, men det är alltså tveksamt om smaken förbättrats. Om jag förstår kollegorna rätt så är det egentligen inte kaffebönorna det är fel på, de ska visst vara av bra kvalitet. Istället konspireras det om för låg vattentemperatur och att något händer i maskinen som gör slutprodukten odrickbar. Min egen favoritkonspirationsteori är att bönorna som lassas i och syns i behållaren endast är skådebröd, men att det som kommer ut är från en helt annan sort.

Kommentarer

cat sa…
Det är inte ett så stort mysterium vi behöver vår dagliga koffeindos och då får smaklökarna stå tillbaka. Och ja är det gratis, så har man större tolerans för undermålig smak.
Malinmupp sa…
Detta pratas nog om i alla fikarum runt om i landet.
Mina kollegors teori om smaken var den motsatta till dina kollegors: Att temperaturen var för hög, så att bönorna brändes- därav den bittra smaken. Diskussionen gick sedan vidare att man kunde be kaffemaskinsföretaget att mixtra med temperaturinställningen för ett bättre kaffe. Sant eller falskt? Det låter jag vara osagt :)
Matilda sa…
Cat >> Haha, lustigt att det inte finns en kaffeintabletts-maskin på varje arbetsplats :-D

Malinmupp >> Se där, de konstruerar maskinerna på ett sätt för att hålla igång samtalsämnena. Undermåligt kaffe handlar egentligen bara om att få kollegor att prata och vara sociala. ;-)
Enligt en kollega så hade någon den kände (ja jag vet, nu börjar det låta som en råttan i pizzan-historia) haft för låg temperatur på kaffet och då hade de fått dem att höja temperaturen och då smakade det bättre. Lustigt alltså att det finns teorier om både för varmt och för kallt kaffe :)