Anders och... Må.. Patrik!?

Det har alltid varit Anders och Måns. Ända sedan tidernas begynnelse. Alltid. Vad hade Så funkar det varit utan Anders eller Måns? En monolog i etern. Anders OCH Måns är A och O.

Men nu helt plötsligt så varje torsdag eftermiddag på P3 så är det Anders och Patrik! Namnen klingar inte ens bra ihop. Starkt material heter det. Ett rätt så trevligt småroligt program enligt mig. Men, men, MEN! Det är något som inte stämmer.

Vi har på ena sidan Anders. Han diggar fisk, jagar nors, drar igång minnes-ramsor och sånger inför stor publik (vem minns inte Banansången?). Sen har vi Patrik Ernst. Han som säger Filmgåååååtan så räligt, läser sin tonårsdagbok i radio (som handlar om allt annat än sådant jag vill veta om honom) och som gång på gång säger "just det". För mig är det här två oförenliga krafter.

Säg det själv: Anders och Patrik. Det låter lite lamt. Det är inte alls som att säga: Anders och Måns.

Oavsett hur roligt och hur fyndigt Starkt material än må vara, så kommer det kännas fel varje gång jag lyssnar på radio. När jag hör östgöta-dialekten så förväntar jag mig en skåning skrika bredvid "är du helt dum i huvudet eller!?" eller ett omusikaliskt men helt underbart framförande av Lady in red. Inte "just det".

Personligen kan jag inte släppa den sommaren Patrik Ernst hade Morgonpasset först några veckor med Anders och sedan med Måns. Det var den rikssvensktalande killen som hördes mest, något som då irriterade mig mycket. (Jag minns än idag Måns skämt i sista programmet för sommaren: "Äntligen ska jag få jobba med någon med bra humor. Äntligen ska jag få jobba med någon som inte har ett förnamn som efternamn")

För mig kommer det alltid vara Anders och MÅNS. De här nya förändringarna förvirrar mig. Jag förstår det inte. Jag vill kunna höra "rikstäckande rajtantajtan" på old school Så funkar det-vis. Jag vill kunna sova tryggt om natten igen.

Kommentarer

Anonym sa…
amähhhh! vad fult sveriges radio håller på. de har brutit upp ditt favvor-radarpar anders & måns, OCH på samma gång brutit mitt favvo-radarpar paktrik ernst & olle garp i morgonpasset. får det gå till såhär?
Matilda sa…
Linn >> Nej det får det defintivit inte göra!!! Och så har de flyttat Annicka Lantz till P1 (eller var det P2?). Helt obegripligt!
Linda sa…
Det blir ju så med alla besparingar på SR. Hälften så bra. Hälften så kul.