Reformprogram för Melodifestivalen - att rädda ett sjunkande skepp

Jag hade inte tänkt nämna Melodifestivalen på den här bloggen. Jag hade tänkt låta detta fenomen passera så tyst som möjligt. Men det fungerade inte. Efter ha sett alla deltävlingar - ja, jag är smått galen - utan ha förstått varför jag gjorde det så började jag fundera på vad det som är som gått fel med detta folknöje. Jag kan inte ha varit den ända som märkt det, att det bara blivit sämre och sämre kvalité för varje år som går. Med tanke på hur vissa bidrag låtit har i alla fall jag börjat undra hur alla de tusentals melodier lät som inte gick vidare.

Jag hade kunnat skriva spaltmeter med kritik och mindre trevliga ord, men jag tänker inte göra det. I stället kommer jag använda mig utav konstruktiv kritik! Man kan ju inte bara klanka ner hur som hellst utan att komma med förslag på förbättringar. Så därför tänkte jag presentera ett reformprogram för Melodifestivalen. Jag varnar läsare som har ont om tid för att detta kommer ta en liten stund...

Det finns två alternativ. Antingen skrotar man det nuvarande systemet med deltävlingar och bara använder sig av finalen med tio bidrag eller så behåller man det nuvarande upplägget. Jag kommer använda mig av det senare, för enkelhetens skull. Det kanske går att rädda det sjunkande skeppet...

Programledare
Först och främst behövs någon passande programledare. Mina förslag är:
  • Anders och Måns - det självklara valet enligt mig...
  • Tiffany och Kajan (HippHipp)
  • Sanna Persson (känd från HippHipp och Anders och Måns, borde förtjäna lite mer uppmärksamhet tycker jag)
  • Nanne - rädda henne från besvikelsen av att inte vinna, igen... Hon har i alla fall utstrålning så det räcker och blir över
  • Crazy Frog - ta det hela ett steg längre och göra det virituellt, lönekostanderna hade blivit lägre i alla fall
  • Peter Jihde och Carolina Klüft - kan det bli mer "svenskt" och populärt än så? En lite sportig look hade ju kanske piffat till det hela i en mer tytänkande riktning
Sedan till det här med inskickande av bidrag. Jag föreslår att man slopar det nuvarande systemet eftersom det tydligen inte är det mest ultimata. I stället föreslår jag att man inför 8 olika delgrupper till vilka bidragen skickas in beroende av genre. Därefter väljs fyra bidrag ur var grupp ut för att få delta i tävlingen. Det förutsätts dock att vid bidragsinskickandet så är artisten redan bestämd, annars fungerar inte detta koncept (plus att fler artister måste börja skriva sina egna låtar...).

1. Barnfjäskarlåten
Vi talar ju om familjeunderhållning. Tidigare har vi sett Electric Banana Band och dansande elefanter så varför inte göra det en stående tradition?
  • Anders och Putte (Anders Lundin och Lars in de Betou) - gjorde förr roliga musikvideos för barn. Någon annan än jag som kommer ihåg deras tolkning av barnboken Den lilla lilla gumman?
  • Magnus och Brasse
  • Mora Träsk
  • Grynet - egentligen fasar jag över denna tanke, men låtgå för nu
  • Doris och Gösta - ni vet Göran Perssons danskamrater

2. Kompositörer som fått med alldeles för många bidrag
Jag nämner inga namn, men med denna kategori hade vi kunnat begränsa han-med-det-långa-hårets bidrag rejält!!!

3. Folkets bidrag
Här kommer de vanliga människorna somd u och jag in i bilden! Här har vi vår chans att skicka in våra alster. Tänk er handklappande brandmän (oups, that's done), sjungande lärare (också gjort), rappande servitriser, hårdrockande trädgårdsmästare... osv

4. "Vi som varit med tusen gånger men som (nästan) aldrig vinner"
  • Magnus Carlsson / Alcazar
  • Kikki Danielsson
  • De där två från Fame (tillhör nog kategori 6 egentligen)
5. Artister som är väldigt kända men som ärligt talat inte har något att göra i Melodifestivalen och antagligen aldrig kommer att ställa upp här (fast man vet ju aldrig, se bara på the Ark)
  • Peps Persson
  • Timbuktu
  • Robyn
  • the Cardigans
6. "Idoler"
Och med denna kategori kan vi begränsa produkter från såpor som Idol, Fame Factory m.m. Problemet är ju att efter så många år börjar man glömma bort ifall Jimmy Jansson var med i en sån eller varifrån Linda "omöjligt att stava mitt efternamn rätt" Bentgzing kom. Risken är ju att de efterhand lyckas etablera sig som "riktiga" artister och ska de då fortfarande tillfalla denna katergori?

7. Traditionell schalger
Björn Skifs, Anna Book, Tommy Körberg, Carola... Ett ont måste för vissa kanske, men man ska ju glädja så många som möjligt.

8. Jokrarna
Jokrarna brukar ju vara bäst så det är väl lika bra att behålla dem.
Jag hade förvisso en lista på pausunderhållning och sådant men, liiiite får ju SVT komma fram till själva...

Kommentarer

Anonym sa…
Jag måste påpeka att Kristian Luuk faktiskt är SJUKT bra som programledare. Jag skrattar så jag ramlar ur soffan varje gång!
Men varför tar de med så många sångare/sångerskor som inte kan sjunga? OCh varför måste vi se Christer Björkman i bild hela tiden?

Nåja, The Ark vinner stort hur som helst.
Anonym sa…
Jaaa! Lilla lilla gumman var ju helt klart underbarast.