Böcker du (inte) måste läsa

Det cirkulerar flera lister på böcker man bör ha läst. Jag känner mig nästan alltid dum när det gäller sådana listor, jag kanske kan bocka av 0-4 av säg 20 litterära mästerverk. Ju fler man har läst, desto intelligentare är man, känns det som i alla fall. Utifrån dessa förutsättningar så framställer dessa listor mig som väldigt obildad och obeläst, trots att jag själv anser att jag är en rätt så läsglad typ.

Därför har jag tagit saken i egna händer och inventerat min bokhylla och tagit fram en lista med böcker som jag dels har läst och dels anser vara berättigade en plats på en "måste läsa"-lista. Om inget annat så kommer jag kunna känna mig väldigt duktig när jag bockar av en efter en! ;) Ni kommer att märka att denna lista skiljer sig markant från litteraturresencenternas, men å andra sidan så ska de inte ha patent på att få göra sådana listor. Följande verk är utan inbördes ordning:

  1. Tjuvlyssnat - Damon Rasti och Gloria Hedman
  2. Den moderna världens ursprung - Robert B. Marks
  3. Bilbo - J.R.R. Tolkien (Sagan om Ringen är överskattad enligt min mening)
  4. Miss Marple. The Complete Short Stories - Agatha Christie
  5. A Rhyming History of Britain - James Muirden (efterlyser svensk motsvarighet, och dra inte till med Erikskrönikan!)
  6. Matilda - Roald Dahl (både på svenska och engelska)
  7. Snabbmatslandet - Eric Schlosser
  8. Naiv. Super. - Erlend Loe (LÄS LÄS LÄS!!!)
  9. En komikers uppväxt - Jonas Gardell
  10. Lucia - Cannie Möller
  11. Bakom slöjan - Jean P. Sasson
  12. An Inspector Calls - J.B. Priestly (egentligen en pjäs, men den är mycket bra)
  13. The Historian - Elizabeth Kostová
  14. Hundra och en dag - Åsne Seierstad
  15. Bakvända världen - Eduardo Galeano
  16. Julgröten - Sven Nordqvist (nej lillasyster, du får inte "tillbaka" denna förrän jag fått Pettson och Findus-böckerna!)
  17. Från Pippi till Ronja (5 vol, special utgåva) - Astrid Lindgren (Om du räknar vilka böcker du har läst så kan du tillgodoräkna dig vilken Astrid-bok som helst)
  18. How the Grinch Stole Christmas! - Dr. Seuss
  19. Dude, Where's My Country? - Michael Moore
  20. Kalle och Hobbe. Den ursprungliga boken - Bill Watterson (jag skrattade högt när jag läste den för någon månad sedan)

Av ren nyfikenhet, hur många har ni läst?

0 : Du läser nog inte så mycket, eller?

1-5 : Låt mig gissa, det handlar om någon av "klassikerna" av nr 3, 9, 14, 17 och 19?

6-10 : Du tycks ha en en varierad och bra lässmak

11-15 : Bred litteraturerfarenhet om än något märklig

16-18 : Du har antagligen lånat böcker av mig, eller hur!

19-20 : Antingen är du jag eller så är vi lika konstiga =D

Kommentarer

Anonym sa…
Fem hade jag läst! Eller fem och en halv, jag har påbörjat Bilbo. 6, 9, 10 (Möller, inte Mökker. =), 16 och 17.
Matilda sa…
tackar för att någon är uppmärksam, saknar stavningskontroll på Blogger... Ska gå in och rätta genast

hoppas att du hittade någon inspiration :)
Anonym sa…
j.b. priestley står på min lista över författare att utforska. kalle och hobbe är underbara. jag har läst dem så mycket att jag nästan kan dem utantill. agatha christie hör till mina favoriter, men jag har inte läst några noveller, bara romaner. min favorit är nog "sad cypress". har inte läst "matilda", men "soloflygningen" av dahl gillar jag. har läst det mesta av astrid lindgren, gillar särskilt böckerna om kati, samt "kalle blomqvist och rasmus".
Anonym sa…
några citat från kalle och hobbe jag är särskilt förtjust i:

"you can take the tiger out of the jungle, but you can't take the jungle out of the tiger"

"konsten att stå ut med sitt jobb är att skaffa sig en hobby man hatar ännu mer."

"det bästa beviset på att det finns intelligent liv i universum är att de inte försökt kontakta oss."
Matilda sa…
Åh, ja Kalle och Hobbe är alldeles underbara! Ibland tror jag att den är tänkt för vuxna för att barn inte fattar det underliggande. :)
Anonym sa…
Din lista är alldeles misvisande :P Har typ läst en bok på den. (om jag räknar bort Astrid-böckerna). Dock har jag i alla fall en i min bokhylla som fortfarande är oläst. Vem hinner läsa annat än kurslitteratur i dessa dagar, saaaad ;)

Btw, jag låter härmed meddela att min bil är mycket, men inte en sådan man åker ända ner till Sveriges ände i. Det är nog billigare att flyga, och kanske till och med miljövänligare :P
Matilda sa…
Linn >> ja, min lista ÄR missvisande. Det är det som är poängen. Alla andra som gör måste-läsa-listor har också gjort missvisande listor. Och eftersom jag tröttnat att bli idiotförklarad i alla de listorna och därför gjort en egen där jag glorifierar mig själv. Ja, något själviskt kanske. Men det fick mig att känna mig lite duktig för en stund.

Om du har läst 1 bok på min lista så är jag djupt imponerad, den består av en himla röra egentligen. Poängen är väl kanske också att göra en lite annorlunda lista som inkluderar olika sorters litteratur. Det är inte så ofta Pippi Långstrump hamnar på en lista över världens bästa litteratur (inte heller Kalle och Hobbe förstås).

Damn your Capri! ;) Men tåget är nog billigare än flyget skulle jag tro, nu när ett visst flygbolag gått i konkurs
Anonym sa…
Prickat in 6 st. Får jag ett halvt poäng extra för att jag läst en annan bok av Eric Schlosser? ;-)
Matilda sa…
Annika >> ja då! Det får du så gärna :)