Evolution eller regression i etern?

Har gått upp rysligt tidigt två dagar i rad - för att vara helg då. Har du upptäckt att mellan 8 och 9 på P3 så har de något som heter Bubbel, ett radioprogram för låg- och mellanstadie(?)barn. Programmet leds av Elin Ek, a.k.a. Grynet samt några - vad jag fått kunnat urskilja - råttor med datoriserad röst. Vad själva programmet går ut på har jag inte riktigt uppfattat men de spelar musik à la Hitz for Kidz (tänk er Basshunter, Jimmy Jansson etc) och så har de en fem minuter lång följetong i varje program (någon slags barnsaga där alla rollinnehavare talar med konstlade röster).

I alla fall, efter denna korta resumé så tänkte jag ta upp dagens tävling som de hade. Någonslags frågetävling där de som skickar in rätt svar har chans att bli uppringda av Elin och vinna priser (igår var det en stackars kille i nio-årsåldern som inte visste om Berlin-muren, han var ju inte ens född på den tiden!). Dagens tre utslags frågor löd (mer eller mindre ordagrant):

  1. Vad heter Sveriges kung?
  2. Vad heter Sveriges drottning?
  3. Om kungen har 100 mazariner och Silvia äter 30% av mazarinerna, hur många mazariner är kvar?

Ni ser själva nivån, lagom klurig. Att fråga 3 besvarar fråga nummer 2 är ju lite fuskigt tycker jag förstås. Och när var det man lärde sig procent? I mellanstadiet? I femman? I så fall så är ju fråga nummer tre något för avancerad för de i de yngre årskullarna. Och äter kungen och drottningen så mycket mazariner?

Egentligen är detta inget vardagsmysterium, mer en observation. Men ärligt, tycker alla barn om tillgjorda skrika röster? För det är i princip vad programmet består av. Frånsett Elin Ek då, hon är sig själv för en gångs skull (märks det att jag inte gillade Grynet?). När jag var liten lyssnade man på radioteater på mornarna i form av Tordyvlen flyger i skymningen av Maria Gripe (som nyligen gick bort). Kvalitén på radion verkar således ha gått ner drastiskt på senare tid. Det märks som tydligast då endast ena halvan av Anders och Måns hörs på Sveriges Radios kanaler (den andra halvan gör reklam för ett telefonföretag, vilket man kan tycka si eller så om...). Ack ack ack, om det ändå vore på den gamla goda tiden...

Kommentarer

Cax sa…
Haha. Gillar din observation.
Att fråga tre besvarar fråga två.

Å ja, man kan verkligen undra om kungen äter så mycket mazariner! :D
Anonym sa…
ja, det där med skrikande, tillgjorda röster på vuxna i barnprogram är för mig en gåta, och en smula äckligt. jag vill bestämt hävda att det inte var så när jag var barn, och ingen pratar ju så med barn på riktigt, så varför göra det på tv och radio? i och för sig har folk en tendens att larva sig med rösten när de talar till barn, men ingenstans är det lika illa som i etern.
Anonym sa…
Jag känner starkt att jag måste försvara P3 Bubbel i denna ström av negativa röster. Det sänds varje vardagsmorgon strax efter sju och eftersom jag då ofta sitter med frukosten i högsta hugg lyssnar jag oftast. Det är olika följetong för olika veckodagar, och i olika stilar. Vilket jag tycker är en utmärkt idé, för då gillar barnen alltid nån av dem i alla fall. En del är allvarliga, en del är busiga, en del är roliga, en del kräver eftertanke.

Sen att Ni vuxna inte gillar det, det är en annan sak. Ni är inte målgruppen heller ;P
Matilda sa…
cax >> :D så kul att den uppskattades! Det där med mazariner undrar jag förstås om vi någonsin får veta :)

Fredrik >> Skrikiga/pipiga/löjliga röster vore vara förbjudet. Grr... Tålde inte Grynet på den tiden det begav sig, hon var bara "sjuuuuuuuuukt" jobbig med sin röst. Det är dessutom väldigt jobbigt att lyssna på eftersom man bara hör skriket

Linn >> Variation är bra. Men jag tycker man löjligförlarar barn genom att lägga det på den nivån. Och jo, enligt vissa källor så är jag bara 5 år gammal och då är jag synnerligen i den målgruppen ;)