Gratis = folkfest?

Jag är helt sliten, trött, har ont i huvud och ben. Hela helgen har jag ägnat åt "ideellt arbete" (andra hade sagt oavlönat praktikslaveri, men det låter inte så fint tycker jag, och jag hade faktiskt rätt så trevligt) och nu är det kortslutning i skallen.

Jag har stått och sett till att folk fått dricka och sötsak i samband med ett stort pampigt arrangemang. Allt var så klart gratis. Självfallet var det så att det var störst press på fikabordet. Är något gratis kommer folk från när och fjärran som aldrig satt sin fot på stället tidigare. Jag behöver nog inte säga att tyvärr kom nog en hel del dit bara för att få sig en gratis kopp kaffe.

Är människor så snåla att man bara gör saker om det är gratis? Eller är gratis-konceptet en bra sak för att engagera folk? Är människan girig och vill ha så mycket som det går? Vad kan man tänka sig att betala för?

Kommentarer

Anonym sa…
Gratiskonceptet funkar nog för det mesta - här iallafall!

Folk PLANERAR sina dagar efter just såna där tillställningar. Typ att man på vändagen får gratis ärtsoppa någonstans osv.

Jag skäms alltid och undviker att gå på sånt IFALL någon tror att jag är där ENBART för att snylta.

Däremot nappar dumma jag ju alltid på gratiserbjudande av tidningar och tv-kanaler. Sen sitter jag där med dyra abbonemang efter att provtiden tagit slut för att jag glömt att avbeställa. Gratis lockar! :)
Anonym sa…
Jag tror inte att vi gör det för att det är gratis i sig. Men det är nog en motivation till att göra saker man annars inte gör. Om det sen visar sig vara skittråkigt, så fick man ju i alla fall en kopp kaffe, och därmed var besöket inte helt förgäves,
Matilda sa…
Nette >> ja, gratis lockar nog en hel del människor. Jag blir också lite så nojjig när man kommer någonstans och så bjuds det på något gratis. OM jag vågar ta så tar jag endast EN gång, man vill ju få stämpeln....

Linn >> Det är bra med någon sorts motivering, det trista är ju bara att för dem som bara går dit för det som är gratis så uteblir effekten i ett längre perspektiv. Försöker man attrahera människor att komma till en viss sorts tillställning så vill man också att de kommer de dagar det inte är gratis också!