Objuden inneboende

Jag har en inneboende. Endast temporärt, men det påverkar mitt liv ändå. Han flyttade in i fredags och kommer stanna i ungefär två veckor. Han har bosatt sig i köket och låter väldigt mycket, alltid. På de få dagar han bott här har jag redan kunnat konstatera att han använder dubbelt så mycket el som mig (men detta ska han kompensera). Hans kompis har gjort sönder ett skåp och gjort ett hål i väggen. Och så har han flyttat på spisen! Inte betalar han någon hyra men jag kan inte kasta ut honom.

Jag kallar honom Mr. Avfuktar-fläkt. Ja, av den anledningen att han är en avfuktningsmaskin. Och jag kommer få dras med honom i någon vecka till. Man har nämligen upptäckt en läcka i ett rör i källaren och dragit i akut-alarmet. Man har gått våning för våning upp i huset och slutligen slog man fast att läckan var hos mig på åttonde. Har jag nämnt att jag är otursförföljd? Självfallet är det inte mitt fel att det är en läcka, ett rör har gått sönder. Tydligen har det varit en läcka just där innan, men den har blivit dåligt tätad. Tack vare detta är mitt kök lite ommöblerat för tillfället.

Till saken hör också att jag är hyresgäst i den så kallade allmännyttan i ett område byggt för miljonprogrammet. Alla har klagat över att mitt badrum lutar i en väldigt besynnerlig vinkel (tänk dig att du sitter på toaletten men lite på sned). Men hyresvärden anser att det inte är något fel på detta golv, det är helt naturligt att inget kan stå stadigt där inne. Jag misstänker starkt att denna läcka och detta lutande golv har något samband. Nu måste jag bara finna ork att driva detta vidare för att få någon att lyssna på mig. Det känns lite dömt från början... Förresten, jag nämde att jag var otursförföljd va? Ja, det gjorde jag...

Kommentarer

Anonym sa…
jag är nästan säker på att lutningen har med läckan att göra ,jag är nästan säker på att man blir som man bor.
jag är nästan säker på att du borde flytta.
fast vad vet jag om hur det är där med bostäder.
Anonym sa…
ja jag är inte så anonym (förra inlägget)
onceinmylifeblogg
Matilda sa…
ja, vi är många som tror att det lutande golvet har ett samband med den gamla läckan. Men min husvärd vet ingenting om den gamla läckan och hävdar bestämt att det inte är något fel på mitt golv. Snart blir det ett telefonsamtal till hyresgästföreningen skulle jag tro...
Någon flytt blir nog inte aktuell på ett tag, här är det bostadsbrist och man ska vara glad om man förstahandskontrakt eller ens har tak över huvudet...
Matilda sa…
anonym >> ps tyvärr fungerar länken inte till din blogg...
Anonym sa…
Oh no! Betyder det att du måste ha hantverkare hemma hos dig då? Jag lider med dig. Själv är jag varje hyresvärds dröm, är så oerhört anti att få in någon främmande bland mina saker att jag hellre står ut med "brister" i boendet. Men å andra sidan, läckande rör och lutande golv har jag inte heller drabbats av. Än. Hoppas det rätar upp sig i alla fall =) KRAM!
rigg sa…
Inte kul med oplanerade reparationer och springande hantverkare. Men fördelen är ändå att du iallafall får nytt köksgolv :S
Cax sa…
Men om man försöker se det positivt då? OM du nu har ett badkar. Då måste du ju ha en djup del och en grund del. Ja...vad det nu skulle vara för positivt i det...:S
Anonym sa…
det finns fördelar med lutande golv.... hmmm...


ok... det finns inte så många...

/mikael
Matilda sa…
Tack för alla uppmuntrande ord. Jag har slutat gnälla och försöker bli vän med min inneboende.

Tyvärr får jag inget nytt köksgolv eller badrumsgolv som det ser ut nu. I slutändan kommer det antagligen bara leda till att allt är som tidigare, bara att de har lagat.

Det positiva med lutande golv? Att man kan bli sjösjuk utan att vara på havet? Man kan halka och trilla mycket lättare (om man vill bryta benet till exempel). Och så det som min husvärd tycker: att då rinner vattnet ner i golvbrunnen! Ja, men det räcker ju med en halv grads lutning för att det ska ske...