Sill och komplotter

Imorse stod det i tidningarna om de många sillburkarna som drogs in för att man hade hittat glasbitar i vissa. Burkarna drogs in i princip alla stora matvarubutiker. Sillen levererades av ett visst företag (ingen gratisanonsring, använd länken ovan om ni vill veta vem) till dessa kedjor med deras egna märken. Det fick mig att undra om vi alla blivit utsatta av en komplott av alla dessa stora matvarukedjorna.

Butikernas egna märken brukar vara något billigare än de mer etablerade multinationella företagen. Men om nu alla dessa butikers egna märken tillverkas av ett och samma företag, innebär det att det egentligen är samma sill i alla affärer oavsett etikett? Är I:s sill samma som C:s sill? Jag har nämligen svårt att tro att leveransföretaget skulle göra 5 olika sorters senapssill bara för att varje butik ska ha unik smak på sin sill. Jag misstänker här att det rör sig om samma sill i varje butik, och att etiketterna egentligen inte har någon betydelse alls. Antingen det, eller att någon saboterat alla glasburkar i hela fabriken...

Kommentarer

Anonym sa…
Antagligen är vi så himla lurade när det gäller just olika märken på matvaror. Jag råkar till exempel känna till att Coop's "egna" grädde är precis samma som Arla's, dock något billigare... (jag är inte blyg för smygreklam, hihi) Men i denna perfekta värld där man ska ha perfekta jobb och kläder och den perfekta bostaden där man bor med sin perfekta familj är det lättare att köpa välkända och ofta dyrare varumärken. And they kow it, tillverkarna alltså.
rigg sa…
Fantastiskt att allas "egna" sillar kommer från samma fabrik som... eh, vad nu Citygross säljer för sill (eller är den oxå deras egen)?

Jag inser hur lurade vi blir av tillverkare och butiker, tack för tipset... Missade det när jag läste tidningen :)
Matilda sa…
Linn >> Ja, det är samma sak när det gäller barnarbete och sådant, oavsett hur många uppförandekoder företagen har så får vissa personer på andra sidan jordklotet lida för vår överflödskonsumtion. Men det vi inte vet om mår vi väl bra av, eller?

Rigg >> varsego! :D
rigg sa…
nu har jag varit på citygross å handlat, såg vilken sillhylla som var tom... det var inte deras egen :S
Matilda sa…
Rigg >> hmm... mystiken tätnar