Pingu-fickor

Nu när sommarvädret smyger i knutarna vågar jag nog fråga en sak utan att förolämpa någon. De senaste åren har det gått en trend i vinterjackor med fickor väldigt högt upp. Ungefär ovanför magen men under brösten. Dessa fickor är tydligen till för att ha sina händer i (trots att det finns andra fickor i höftnivå där man förr i tiden hade sina händer). Jag är en av dem som inte förstår detta. Varför man har fickor just där. Och varför man vill ha sina händer just där. Folk som gör så påminner lite om pingviner (i min sjuka fantasi i alla fall).

Finns det någon där ute i sommarvärmen som skulle kunna tänka sig att förklara detta mode för lilla oförstående mig?

Kommentarer

Anonym sa…
Matilda, ja smaken är olika vad det gäller musik. Jag håller med dig om att Aquas musikvideor är roliga.
Anonym sa…
jag gillar att du valt kategori klimat till det här inlägget. själv har jag en grön vårjacka, där fickorna sitter aningen för högt, eller så är de vinklade åt fel håll. obekväma är de i alla fall. annars är det den ultimata jackan.
Anonym sa…
Jag tycker det är bekvämare att ha mina händer i de där fickorna högt upp. Helt enkelt. OCh tänk vad praktiskt. Då kan man ha en massa "nödvändiga" saker i de ordinarie fickorna eftersom de nu inte är upptagna av händer.
Matilda sa…
Jag tror att det beror på att man vill att händerna ska komma närmare armhålorna. Och alla vet väl att det är extra varmt vid dem, precis som under pungen.
Lång ned vid höften får man kanske inte alls lika varmt om händerna.

Men det är bara spekulationer.
Anonym sa…
Bra fråga - ännu en sak jag inte tänkt på? :(

Ser förresten fram emot att läsa om dina principer! ;)
Matilda sa…
Junitjej >> Det är väl tur att vi alla tycker olika :)

Fredrik >> Ja egentligen borde det väl gå under väder, men jag orkade inte göra en ny kategori :p

Linn >> Men kan man inte ha alla praktiska saker i de översta fickorna och händerna i de lägsta?

Matilda >> Låter som väldigt smarta spekulationer tycker jag! Så måste det nog vara!

Nette >> haha, ja jag tänker på de mest konstiga sakerna jag...