Måste, måste, måste...

Praktiktiden går mot sitt slut. Endast en vecka kvar. Sedan är det sommar! Eller ja, nästan... Skolan kräver en uppsats. Jag har inte varit i skolan på snart två månader och därmed heller inte skrivit något uppsatsliknande. Därmed känns det också väldigt motigt att sätta sig ner och hosta upp några sidor om organisation och sådant. Jag vill hellre bara lämna in min loggbok och gå direkt ut i solen (det förutsätter förstås att regnmolnen gett sig iväg tills dess), köpa en stor glass och njuta av att slippa göra restuppgifter denna sommaren.

Men icke. Jag måste skriva den här uppsatsen. Måste. Och så måste jag förbereda en muntlig presentation. Måste.

Men jag vill ju inte!

Varför är det så himla svårt att motivera sig själv att göra något i slutet av en termin?

Kommentarer

Anonym sa…
För första gången i mitt skolliv känner jag tvärtom faktiskt. Istället för att tycka det är jobbigt, så ser jag det som att det faktiskt BARA är det här kvar nu innan jag får njuta i två och en halv månad.

Detta bortsett från det litteraturseminarium om fysik och kemi jag ska ha nästa vecka. Det är inte alls BARA att göra...
Matilda sa…
linn >> jo egentligen borde man kunna ta det med en klackspark. Att tänka att "det här är sista grejen, såklart jag fixar det!" men man är ju så dum och tänker på allting som händer efteråt, och då går det lite söligare.

Hoppas det går bra med fysiken och kemin! :D
rigg sa…
hoppas att du kan fokusera på det du ska göra så inte 75% av energin går till annat, ovidkommande...

lycka till med uppsatsen!
Anonym sa…
Förmodligen för att man bara vill ha ett SLUT på alltihopa...MEN...DU borde ju inte ha några svårigheter att snabbt få ihop en uppsats. Du är ju jätteduktigt på att skriva och formulera dig! Det går nog bra ska du se :)
Matilda sa…
Rigg och Nette >> Tack! Jodå, nu är den nästan färdig dessutom! Tog en kraftansträngning nu imorse (har en ledig dag att utnyttja). Knöt ihop lite lösa trådar och lite stödmeningar. Och vips, blev det en text! :D Men det var svårt att inte syssla med ovidkommande... ;)
Sarisen sa…
Ja det är nog det som är haken, ovidkommande saker. Tänk vad mycket man skulle få gjort på kort tid om inte det dök upp en massa sånt. Eller rättare sagt om man bara kunde bestämma en gång för alla vad som är ovidkommande saker. För tänk om något som dyker upp verkar vara viktigare då är ju det man höll på med ovidkommande eller hur?
Sorry, jag var tvungen att jobba mig lite ; ) *hihi*
Matilda sa…
sarisen >> Precis, precis... Att laga mat är ju mer relevant än att skriva en uppsats. Sova under dygnets mörka timmar likaså. Däremot så är det mindre smart att springa ut i köket för att leta efter kex i skåpen eller att chatta med kompisen man träffar varje dag, i alla fall när man har en uppsats att skriva... :)