Stäng av "repeat"-knappen!

Emellanåt ockuperas mitt huvud av någon låt som tar över kontrollen och dominerar min hjärna och tankar ett tag framöver. Tydligen händer det inte bara mig, vilket är en tröst. Antagligen kommer jag aldrig att få en anledning varför det händer. Hade det bara varit bra låtar så hade det varit okej. Men igår hade jag Arvingarnas Eloise på hjärnan av någon obeskrivbar anledning och den gruppen hittar man knappast i min skivsamling.

Idag var det dags igen. En fras som spelades upp om och om igen.

Dinkeli dinkeli doja


Jag vet inte var den kommer ifrån. Inte heller hur den fortsätter (möjligen rimmar det på koja). Och den börjar bli vääääldigt tjatig nu. Jag vill bara få den ur systemet och kunna ha en fin avslutning på denna kväll.

---
Två minuter senare: "googlade" mig fram till att det heter "dinekli dunkeli doja" och att det finns en bok som heter så. Hittade även den "rätta texten".

Dinkeli dunkeli doja
heter en grön papegoja
Dinkeli dunk heter en
munk
som bor i en pepparkaks koja
Totalt intetsägande låt eftersom jag fortfarande saknar dess kontext. För vem är den här munken och den den här papegojan? Och varför bor de i en koja av pepparkaka? Trodde det bara var elaka häxor som bodde där. (och varför ska man äta pepparkakor för att bli snäll om den elaka häxan aldrig blev snäll?)

Kommentarer

Anonym sa…
Haha, vilken rolig text! Dock inte lika rolig att ha på hjärnan!!!

Ja, alltså jag vet faktiskt inte vad man får göra. Jag provade ju att trycka ut luft men det blev inte ett dugg bättre så jag vet inte. Mr P sa att man måste göra så under vattnet, för annars går det som det gick för mig. Önskar inte någon den smärtan kan jag lova!!!
Matilda sa…
iah >> Javisst är den rolig. Men något tjatig när man bara kunde första raden...
Hoppas det löser sig med öronen!
Låter inte bra det där...

Att fastna i Arvingarna-träsket alltså!

Men ändå...hade inte varit lite häfigt att bo i en pepparkakskoja?

Haha vilket ord det blev...pepparkakskoja. :)
Anonym sa…
Jag som har en lite knodd kör sådana här ramsor jämt. Det är bra för talet och barn älskar dem.
Man leker med språket - helt enkelt.

Det kommer en räv, som smyger och går. Han nyper och klår, han tar vad han får. Han tar lilla Annas näsa, om det går!
Anonym sa…
Hahahaha. Eloise av Arvingarna. En mardröm i mina öron ;-)
Matilda sa…
Sura citronen >> ja jag blev lite rädd själv att det var just de som var i huvudet...

Lucia >> Jodå, de här ramsorna är jätteroliga! Problemet här var att jag bara kunde en rad och inte kunde placera den någonstans. Det blev mer och mer enerverande.
Matilda sa…
maria >> mmm, men det finns nog värre låtar att ha på hjärnan. Men jag vågar inte tänka efter vilka, för då får jag garanterat en ännu värre som jag går runt och nynnar på!
Anonym sa…
Jag har oftast en låt på hjärnan varje dag, i regel den man hör först. Idag blev det den j*vla Ukraina-låten från ESC... Men OM jag inte hör någon låt som fastnar så har jag uppenbarligen nån slags grundlåt i blodet för om jag vill börja sjunga, inte kommer på någon låt blir det ALLTID den, helt automatiskt. texten?

"jag är en vanlig kanin, vanlig fast ovanligt fin. tänderna mina, är långa och fina, och gnager som tänderna ska. gnag gnag".

Man undrar ju hur den kom in i mitt system?
Maria sa…
Jag känner igen mig... sjunger på de mest bisarra låtarna ibland. Har ett knep för att bli av med loopande låtar:

Säg till en vän att du vill ge bort en sång till denne, och så börjar du sjunga... vipps så har du gett låten vidare... alla är glada och nöjda... det funkar alltid!
Matilda sa…
Linn >> den låten minns jag inte ens! :D Men kaninlåten är ju trevlig, fast kanske inte varje dag året runt...

Maria >> Det ska jag testa nästa gång! Hoppas det är en riktigt irriterande och dålig en... he he
Anonym sa…
även jag får ibland eloise-knäppar. det hela är ytterst besynnerligt.
Matilda sa…
Fredrik >> Det tycks vara en folksjukdom!
Matilda sa…
Fanken, nu fick jag Eloise på hjärnan!

/en annan Matilda