Bra miljö = rena fönster

Antagligen är jag nog den enda som verkar tycka den här nyheten kommer vara till nytta, i alla fall för mig. I korthet går det ut på att nå miljömål och få folk att använda kollektivtrafik eller miljövänligare fordon.

Efter ha tvättat fönstrena på min balkong idag så tycker jag detta verkar som en lysande idé!

Lite bakgrundsinformation kanske behövs först. Det är så att jag bor ungefär en kilometer från den plats i stan som har värst luft, på grund av alla föroreningar och avgaser. Några få kilometer på andra hållet ligger motorvägen, hur mycket den har påverkan i sammanhanget vet jag inte. Mitt bostadshus ligger inte långt ifrån en vältrafikerad väg och utanför fönstret går en belastad järnvägsbana.
Vart vill jag nu komma med detta. Jo, ta en titt på dessa två bilder...




Visserligen hade jag inte tvättat dessa fönster (eller fönsterbläck) på ett halvår, men mängden smuts var skrämmande! En tanke som for igenom mitt huvud var att en hel del av den här smutsen faktiskt kommer in i min lägenhet då jag har fönsterna öppna (vilket jag oftast har under sommarmånaderna). Hur hälsosamt kan detta vara i längden mån tro?
Så i korthet: mindre "smutsig" trafik = lättare för mig att hålla fönstrena rena och hålla mig själv frisk och sund. Hey, man ska ju se positivt! :D

Kommentarer

Anonym sa…
Jag håller med dig! Bensinpriset borde höjas och kollektiven sänkas. både för människan och naturens skull. :)
Anonym sa…
Haha, kul blogg! Eftersom vi norrlänningar är i betydligt större behov av att använda bilen låter 20 kr/litern ohyggligt mycket, så jag är lite kluven till det där.

Desto mer intressant är det med donutglassen. Låter väldigt spännande tycker jag! Litegrann som glass med vitlökssmak som de sålde förut, fast... kanske inte.

Och Gullpian får du kolla upp med detsamma!
Matilda sa…
mikh >> Så skönt att höra att man inte är den enda som tänker på människan och naturen i detta sammanhanget :)

tomas >> tackar!
Jo, jag kan förstå att om man bor i glesbygder så är man mer beroende av personfordonen, men här i de lite större städerna känns det som att det är för många fordon.
Vitlöksglass lät märkligt, vet inte om jag hade velat smaka det...
Har försökt hitta Gullpian genom google, men har inte fått något napp än.. men skam den som ger sig!
Anonym sa…
Extra mycket bensinskatt för personbilar i större städer då?
Matilda sa…
tomas >> den diskussionen vågar jag nog inte gå in i... ;)