En sågad present?

När man blir bortbjuden till någon i lite mer högtidlig anda så hör det tydligen till traditionen att man tar med en liten gåva till värden. Oftast brukar det gå an med en ask choklad, en flaska vitt/rött eller en korg med lite smått och gott i. Oftast.

Enligt en ny trend verkar det numera vara lite mer "hippt" att ge bort motorsågar. Hade någon givit mig en motorsåg (eller "röjsåg" som det nu gällde) hade jag nog rynkat pannan och undrat tyst varför? Men sedan är jag förstås inte president eller statsminister heller... Men OM jag var så hade jag nog haft andra saker på min önskelista.

Vad sägs om...
  • ett världsfredsavtal?
  • en donation till välgörande ändamål?
  • ett signerat politikerporträtt att sätta över sängen?
  • en sten i Walk of fame?
  • en språklektion [i det språk man talar i landet som gästen kommer från]?
Eller om man nu ska tänka lite nytänkande, i samma miljövänliga anda (sågen skulle tydligen vara miljömedveten):
  • En kläduppsättning i ekologisk bomull
  • Ett års leverans av ekologisk frukt och grönsaker
  • En månads fria resor med kollektivtrafik
  • En eka med åror
Fast det går kanske inte hem i de leden...

Kommentarer

Anonym sa…
Jättebra önskelista tycker jag - vad ska man med motorsågar till? Slöseri med pengar bara när de istället kunde sätta dem på något nyttigt!
Matilda sa…
Nette >> man kanske ska vidarbefodra den till regeringskansliet....
Anonym sa…
Ypperlig ide´- du skickar det till svenska regeringen så tar jag hand om den finska! :)
Cax sa…
Om jag skulle ge bort en present till någon i utlandet så hade det nog blivit följande:

*Ostkaka
*Isterband
*Glas
*Något som har med älgar att göra

Å varför denna skumma kombination då?
Jo, för det är lite av Smålands STORA dragplåster...förutom mig då! ;)
Anonym sa…
Jag hade inte blivit glad över att få en motorsåg... men en borrmaskin? Jo faktiskt. En borrmaskin hade varit kanonbra!
Jag skulle bli glad om någon kom med en bandsåg;)
Cax sa…
Stellapolaris >> En bandsåg?
Ja...varför inte?!
Den skulle faktiskt bli använd med jämna mellanrum!
Ingen dum önskning alls!
Jag skriver under på bandsåg! :)
Matilda sa…
Cax >> vi gav bort två vackra ljusstakar i småländskt glas i bröllopspresent nyligen, så småländskt går nog hem :)

Lilla blå >> ja men då måste man nog köpa en adapter också, för säkerhets skull. Fast absolut inte om personen man ger den till bor i lägenhet, grannarna hade nog inte gillat det...

Stellapolaris och Cax >> en bandsåg? hur ofta behöver man en bandsåg? Jag har personligen inte använt en såg sedan träslöjden i sjätte klass... (Märks det att jag är stadsbo?)
Anonym sa…
Jättebra önskelista!
Skicka genast till både Fredrik, Mona och alla de andra!!!
Matilda sa…
anonym >> ja man kanske ska det... undrar vad de hade sagt...