Hur blir man korsordskonstruktör?

I mitt dagliga kval om framtiden och yrken kom jag idag fram till att det nog hade varit rätt så trevligt att bli korsordskonstruktör. Men hur blir man det? Efter ha googlat på ämnet blev jag inte mycket klokare, det verkar vara ett ganska "hemligt" yrke. Vad jag har fått fram som verkar vara någorlunda generellt för yrkesgruppen är att de flesta tycks ha utsett sig själv till befattningen korsordskonstruktör. Ingen utbildning verkar heller finnas. Många verkar jobba som frilansare eller i komination med annat yrke. Det enda kruxet är väl att man ska vara bra på språket och stavningen. Antagligen får man sova med SAOL under huvudet, men det är ju inte en så stor uppoffring...

Kommentarer

Svar på ditt förra inlägg...det är helt ok att vara en sjuk hjärna i en frisk kropp..

Det senaste...hmmmm...tror du fixar det! Du är ju så jävla klurig!
Matilda sa…
stellapolaris >> första svaret: vad skönt att höra :D

andra svaret: ha ha.. har faktiskt försökt en eller två gånger, men det är svårt! då fuskade jag hela tiden genom att slänga in svarta rutor... Men man ska aldrig säga aldrig, en dag kanske....
Anonym sa…
Jag tror du skulle vara en hejare på att konstruera korsord. Men! Om du bestämmer dig för den karriären måste du lova mig att inte byta namn till typ Matilda Kors&Tvärs, eller Matilda Ruta eller nått annat väldigt krystat namn som många korsordskonstruktörer lagt sig till med... huu
Matilda sa…
Linn >> ha ha! ja det kan jag lova! :D Fast Matilda Ruta låter rätt så tjäckt :P Eller ännu bättre: Rut Ruta! :D
inget sa…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
inget sa…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.