Kaka eller inte kaka.

Är regler till för att följas?

Hemma hos mig har jag försökt införa olika regler för att strukturera vardagen lite bättre. Oftast i stil med att försöka komma upp ur sängen innan klockan 11 på helgen och så. Nu senast fick jag ett infall med att begränsa kex- och kakinköpen till mitt skafferi. Nu vill jag betona att det oftast inte är jag som köper detta, utan en annan figur som tycker om att inhandla gifflar och glass och andra gottesaker och sedan lämna dem hos mig. Och står det i mitt skafferi är det ju så svårt att låta bli. Och har man tagit ett kex, har man tagit tio, och innan man hinner säga "bu" så är paketet slut. Någon dag senare så har figuren fyllt kakförådet på nytt!

Nu har jag och figuren försökt förhandla om att detta inte kan fortgå. Så, kex, kakor, godis och läsk (de två sistnämda är inget jag själv äter dock) är strikt förbjudet om det inte är helg eller någon slags speciell firardag. Att äta glass eller fika ute mitt i veckan med kompis eller så, är däremot okej. Ungefär som det är för småbarn, det är bättre att de äter lördagsgodis endast på lördagar, än att sprida ut godiset under hela veckan så att de får sockersug och därmed sockerabstinens.

Dessvärre har det dock uppstått ett litet problem. Eller problem och problem. Snarare en ganska stor frestelse. Av min snälla mor och syster har jag fått en stooooor påse singoallakex. Och eftersom jag inte är säker på att det är möjligt att frysa in kex så står de i skafferiet, tillsammans med brödet och matlagningsingredienser. Plus att jag efter ett tips från Cax numera har Morgonpassets kakpoäng som sms-signal. Det vill säga att varje gång någon snäll själ sänder mig ett meddelande så ljudet det ett glatt "kaka!" från min mobiltelefon och återigen påminns jag om det goda som finns inte så långt bort.

Imorgon är det fredag, på fredagar börjar helgen. Och tills dess tror jag att jag klarar mig från allt vad kex heter. Men frågan är i slutänden, är det bra att sätta upp egna regler för sig själv? Är det bra att ruta in sitt liv i när man ska diska, hur ofta man ska gå och handla mjölk, maxbudgetera klädköp etcetera? Visserligen skiljer det sig oerhört från människa till människa, vissa behöver diciplinära struktursåtgärder för att inte slösa för mycket eller för att få ordning på sin vardag.

Så egentligen är frågan snarare: hur lång tid kommer det ta innan kex-påsen (och burken, hälften är lagda i plåtburk för hållbarhetens skull) är tom?

Kommentarer

Anonym sa…
grejen med ryssland var väl dessutom att det inte var nuvarande president putin, utan stalin som man skrev upp som en god och vis man. obehagligt.

vad var det förresten som fanns på utställningen i helsingborg som jag missade? nu åkte jag bara igenom stan men det såg trevligt ut så jag vill åka dit på riktigt, fast blir nog inte förrän nästa år. wien ska jag till om en månad.
Anonym sa…
När det gällar kakor och kex kan ingen människa förväntas ha disciplin;)Själv kan jag trycka i mig ett paket Ballerinakex under en dag, om jag skulle tillåta mig att köpa dem vill säga.
Vad gäller diskning försöker jag få undan det innan helgen i alla fall och städning tar jag de få gånger jag faktiskt känner för det. Försöke dock dammsuga en gång i veckan. Men lite dammråttor skadar inte om man inte är allergisk.
Anonym sa…
Regler är till för att följas - men alla regler har undantag. ;-)

Lite regler är nog bra, men att detaljstyra allting blir nog rätt tråkigt i längden. Fast vad som är en lagom balans, det är nog väldigt olika från person till person. Jag är rätt organiserad men har aldrig lyckats med sådant som t.ex. veckomatsedel. Det skulle nog gå rent praktiskt, men verkar ju så tråååkigt (det är ju inte säkert att jag känner för fiskpinnar på torsdagen - tänk om jag absolut vill ha något med räkor istället?).

Känner igen det där med att om man har kakor m.m. hemma tar de liksom slut ganska fort, på något sätt... Jag bor ju själv och styr i alla fall över mina egna inköp, och försöker därmed undvika att ha något hemma. Jobbet är bra, på sätt och vis: får jag kakor kan jag ta med dem till jobbet, för där finns alltid snälla arbetskamrater som gärna hjälper till med att göra slut på frestelserna... :-)
Cax sa…
Så här är det...
Jag är inte troende, men om det nu finns en gud, då hade han inte gett oss människor förmågan att baka kakor och tårtor och dyl.

Å eftersom vi nu har förmågan att kunna baka, så MÅSTE vi ju så klart äta dom oxå!
Kakor finns där för att ätas!
Å du vet väl att kakor är det nya svarta? :)

Blev du klokare på detta?
Inte jag heller!
Men det lät bra i mitt huvud när jag tänkte på det! :D
Ha förtröstan...det FINNS en Gud o han säger att kakor är till för att ÄTAS ;)
Anonym sa…
Det är tur att man är allergisk mot kaffebröd ;)

jag tror att det är individuellt huruvida det funkar att sätta upp regler för sig själv. och så beror det på vad det gäller. ibland funkar det, och ibland inte.

Lycka till med kexen, som tur är var det ju lördag igår :)
Matilda sa…
Fredrik >> Du missade väl inte något jättejättestort. Men för nuvarande finns där ett "projekt" jag varit lite lite inblandad i.

Cat >> Haha, så alla MED kakdisciplin borde kunna sätta upp det på sitt CV för att det är så ovanligt? :p

Annika >> undantag, hm, DET låter intressant :D Liksom dig bor jag själv och köper (nästan) inga kakor själv. ANDRA köper dem och tycker att jag ska dem hemma... Att ta med till jobbet har jag förstås inte tänkt på innan...

Cax >> Jag följde med ivrigt och nickandes ända tills det "nya svarta", där tappade du bort mig. Vadå svart? :s

Stellapolaris >> jag tänker nog inte ge mig in i en teologisk diskussion här, men håller med att kakor är till för att ätas :)

Linn >> Ja det var nog en faslig tur att det blev helg till sist :D
Anonym sa…
jag misstänkte att du var med på uställningen, och det hade ju varit jättekul om jag fått se det!! osis, men du kanske har en ny grej nästa gång jag kommer dit...
Matilda sa…
fredrik >> nja, nästan :) men det var inte den jag tipsade om, utan en annan i huset. Nästa gång kanske det blir någon annanstans i landet. Men först måste jag bli färdig med utbildningen skulle jag tro...
Cax sa…
Det har något med modevärlden att göra...
Svarta plagg är alltid "inne".
Dom går aldrig ur tiden.

Så är det med kakor med!
Man blir aldrig trött på kakor! :)
Matilda sa…
cax >> ah! då förstår jag! Och då kan jag hålla med också :)
Cax sa…
Goodie!
Låt oss ta en kaka på det!

JO, ta en kaka! :)
Matilda sa…
Cax >> Definitivt! En kaka på det :D (det är ju lördag, så varför inte...)