Om alla vore färgblinda...

Tydligen har det gjorts en studie om ifall det finns en viss färgsmak beroende på vilket kön man tillhör. Enligt den så skulle kvinnorna föredra rött och rosa på grund av att dessa en gång i tiden varit de som letat efter mogna frukter ute i naturen. Blått däremot gillas av båda könen.

Visserligen har jag bara läst en liten notis (se länk ovan) om detta, men jag tycker mig kunna finna en del konstigheter i resultatet.

Först och främst verkar det som att det bara var kvinnor som letade efter mat att äta för flera tusen år sedan. Jag tror att även männen kunde skilja röda bär från gröna buskar och gjorde detta.

Vidare undrar jag om man verkligen bara åt röda saker på den tiden. Gula svampar och gröna äpplen (om nu denna mat fanns på angiven plats förstås) gick säkert lika bra att äta.

Och så då den tredje lilla grejen som förbryllade mig. Man hade utfört testen på britter och kineser. Om man antar att evolutionsteorin är korrekt och att människan utvecklades och vandrade vidare från Afrika så lär dessa olika folkgrupper stött på helt olika klimat och växtlighet. Letade man verkligen bara efter röda bär att ha till köttet? Fanns det ens röda bär på den tiden?

Utöver detta undrar jag hur mycket tid och resurser som gick åt för att utföra den här forskningen. Och om detta resultat ens kommer ha någon större betydelse i ett större samband.

(Och fick färgblinda delta?)

---
Som ni ser så har jag experimenterat något med bloggens utseende. Säg gärna till om ni tycker det blev till det sämre, jag har nämligen ännu inte bestämt mig om det är snyggt eller ej.

Kommentarer

Anonym sa…
jag tycker det ser bra ut, utseendet på bloggen alltså. trevligt med en läsarfråga också.
Anonym sa…
en annan invändning om färgtestet är att blott 171 personer hade utfrågats, vilket nog får anses vara ganska få som statistiskt underlag med tanke på att vi är flera miljarder människor på jorden.

och tack för grattiset! jag känner mig en smula stolt faktiskt.
Matilda sa…
Fredrik >> Så klart du ska känna dig stolt :)

Ja 171 människor är inte så representativt precis... Och eftersom dessa uteslutande bestod av britter och kineser så känns det inte så jätteseriöst gjort.

Kul att du gillar utseendet. Ingen annan har klagat hittills så jag gör nog inga skönhetsoperationer på den närmsta tiden :)