Tidsspöket sprang över gatan


Det kändes lite ålderdomligt att trycka på den här knappen för att få grön passage över vägen. Jag trodde att man hade installerat nya tryck-dosor överallt numera. Men jag trodde visst fel. Det fick mig också att fundera över ifall det verkligen var så här de såg ut, de som fanns innan de här nya man bara behöver trycka lite lätt på en gulfärgad cirkel som avger ett pip som tack för registreringen av gångtrafikanter. Jag minns inte ens övergången till de nya dosorna. Minns jag överhuvudtaget något från "förr"?

Kommentarer

Anonym sa…
hahaha. Det var inte igår som jag såg en sådan dosa :-)
Matilda sa…
maria byström >> För mig var det dock! ;)
Anonym sa…
Jag bor i en yttepytte stad så här behöver man knappt gå över gatan för att komma till nåt, haha, så jag har inte sett en sån dosa sen jag var en liten plutt.
Anonym sa…
Ja, Uno är askul & mysigt. Det borde du rota fram ;)
Matilda sa…
gulligagumman >> Ja jag minns när jag var liten och sprang fram och tillbaka över grusvägen och kunde cykla mitt på gatan om man var försiktig. inga övergångsställen där inte! :)

eluään >> ja, jag får ta och göra det. Snart!
Jag har knappt koll på hur dosorna ser ut nu för tiden, det var nog ganska länge sen jag var i nån storstad förmodligen eller så har jag bara väldigt kasst minne.... :)
Anonym sa…
Oj, oj det var nästan lite nostalgiskt att se den gamla dosan;o)
Matilda sa…
den tatuerade mamman >> tja, de vi har är blåa, lite plastiga och så har de ett speciellt markerat område (en cirkel) man nuddar. Inga knappar att trycka in alls. Fast detta ger dig kanske inte en så visuell bild...

Cat >> ja visst, man blir påmind om att det inte alls var likadant förr
Anonym sa…
cool pryl! :D

inte jag heller kommer ihåg när man bytte till de nya apparaterna.

en sak gällande dessa dock, jag undrar varför vissa har fått för sig att om de står å trycker frenetiskt på knappen, så blir det grön gubbe fortare?

det händer allt som oftast att någon står med handen på mojängen och står tålmodigt och trycker en gång i sekunden typ tills det blir grönt.

på äkta stockholmare-vis står jag tyst med blodet sjudande och lystrar till det eviga pipandet samtidigt som jag fantiserar om att lappa till mojängtryckaren på handen *fniss*
Matilda sa…
Notes from a vigorous mind >> Skönt att höra att det är andra som totalt glömt bort den övergången! :) Välkommen hem förresten!

Annars så får jag ju säga att jag ibland av ingen särskild orsak (jo, att irritera samt fördriva tid!) frenetiskt står och trycker på den knappen... Förlåt!