Det har absolut ingenting att göra med att fotografen är oerfaren!

Inte för att min digitalkamera är någon systemkamera eller för att jag är någon vidare bra fotograf, men ibland tycks det vara helt omöjligt att ta bra bilder! Visst, tänker ni nu, det är bara jag som inte greppat grejen med hur en kamera fungerar. Så må det kanske vara, men det går nog inte att hitta en fotomaskin som har lättare bruksanvisning. Zooma där, titta här, och där trycker du på knappen. Finito.

Jag vill dock påstå att det är omöjligt att ta bra foton i en bowlinghall. Åtminstone inte när uv-ljuset slagit ut dagsljuset och när discoeffekterna regererar. Med blixt får man en bra bild på något som befinner sig inom en radie på två meter. Utan blixt kan man inte ens kalla det en bild. Att därmed försöka få en bild på när klotet rullar mot käglorna är alltså helt ute ur frågan. Om man inte springer bredvid förstås.

Andra ställen jag ofta misslyckas med bra foton är på teaterföreställningar (de man får ta foton på) och i sporthallar. Spelar ingen roll ifall jag använder blixt eller inte, det blir oftast dåligt ändå! Helt obegripligt...

Och självfallet är det mest synd om er i detta fallet, eftersom jag inte kan lägga upp fina bevis på att jag kom tvåa i helgens nöjesmatch...

Kommentarer

Cax sa…
Slutaren...det hänger på slutaren. :)
Matilda sa…
Cax >> Var hittar jag den på en liten digitalkamera? Och kan jag ens påverka den?
Anonym sa…
allt hänger på kameran och slutartiden. läs bruksanvinsingen finns det inte med där kan du inte ta kort på sådana ställen eller skaffa en annan kamera
Matilda sa…
anonym >> jag har läst igenom hela bruksanvisningen och har inte hittat något sådant. Tror att det här är en kamera som är "idot"-säker, där det bara går att använda de basala funktionerna. Men men, sånt är livet :) Får låta bli att ta foton på sådana ställen helt enkelt
Anonym sa…
Har samma problem men hittat en lösning...varje gång jag tar en bild tar jag den med mobilen - då kan jag skylla på den! :)
Anonym sa…
Min kamera har ett program som man kan välja som typ heter "sportaktiviteter". Det ska fånga rörelser är det tänkt. Vet dock inte hur det skulle fungera i en dåligt upplyst bowlinghall.
Grattis till andraplatsen.
Anonym sa…
Jag är bara en typisk klicka på knappenfotograf. Kan inga finesser tyvärr.

Men grattis till silverplatsen iaf :-)
Matilda sa…
Nette >> haha, jo men det blir så svårt att framkalla eventuella bra bilder man tagit med mobilkameran... :p

Cat >> Jisses, du har en avancerad kamera du! ;) Tackar!

Maria >> Då är vi nog likadana där! :D Man tackar!
Cax sa…
Det ska finnas en inställning för slutaren. Men det heter något annat om jag inte minns fel... detta gjorde dig klokare va?! :D
Matilda sa…
Cax >> Inte ett dugg!! :D Kan det heta "exposure comp."? För den kan jag ändra så att bilden blir ljusare/mörkare, åtminstone lite grann (fast jag glömmer alltid att jag kan använda den funktionen)