Det känns som att tänderna snart ramlar ut

Då var det dags för den årliga tandläkarkontrollen. Eller snarare den årliga tandmisshandeln. Varje gång jag kommer där ifrån har jag ont i hela munnen, så även idag. Min tandläkare har en förkärlek för att ta bort tandsten, något ingen av mina tidigare tandläkare har funnit varit nödvändigt för min del. Men den här gör det. Hon säger att det är för att förebygga tandlossning, men när hon tar tag med skrapkrokarna så känns det som att snart kommer mina tänder ramla ut.

När jag låg där och grimaserade som bäst med verktyg i munnen såg jag att de hade satt upp en tavla i taket över tandläkarstolen. Det var en vy från en strand ut mot ett grönblått hav. Palmerna och solen indikerade att det var ett varmt ställe. Antagligen har de satt bilden där i terapeutiskt syfte, att man ska drömma sig bort mot söderhavsön och känna sig avslappnad. Det funkar inte för mig. Värme är något jag riktigt avskyr. 30+ och jag stannar inomhus. Bilden var alltså ingen hjälp för mig i mitt lidande.

Personligen hade jag föredragit en bild på Heath Ledger. Eller en tecknad bild av Sven Nordqvist, han som har tecknat böckerna om Pettson och Findus, som gör så roliga och detaljerade bilder som man kan titta på hur länge som hellst och fortfarande hitta nya saker. Fast den senare behöver man ha på rätt nära håll för att se alla detaljer.

Vilken bild hade fått er avslappnade och bekväma i tortyrstolen? Oj, förlåt, tandläkarstolen?

Kommentarer

Anonym sa…
Nej man kan nog saga att de inte har det. Namnge annar tre kanda franska musiker, nej jag tankte val det :)

Aj tandlakerskan, det smartar i min delfintandrad.
AnnCharlott sa…
Sand, strand, hav och värme funkar bra på mig. Eller någon härlig vy över Himalaya. Men helst skulle jag vilja vara avsvimmad :)
Anonym sa…
Jag behöver mer än en bild, en tv-skärm med en film rullandes hade varit bättre. Eller varför inte klubba mig i huvudet så jag snällt sover en stund tills det är klart.

Tandläkare. Huga.
Linus sa…
En tavla som räknar ner till rabarberpajens dag. Då vet man vad man har att se fram emot!
Anonym sa…
Ärligt talat tror jag inte det finns såna bilder som skulle lyckas få mig att slappna av hos tandläkaren? Det skulle kanske vara såna där hypnosbilder då eller såna där som man ser olika mönster i om man tittar riktigt noga....fast...jag är skeptisk! :)
Anonym sa…
Bara jag läser ditt inlägg, så får jag ont i munnen. Min tortyrläkare har samma förkärlek. Hon sliter med kroken så att man väntar sig se hela tandraden komma ut hängades och slängandes. Och hon har ingen bild i taket. Men som du säger, så tror jag inte att någon bild skulle hjälpa mig heller.
Älskar också Sven Nordqvists bilder. Är väldigt förtjust i mucklorna.
Anonym sa…
Den dära strandvyn hade nog funkat för mig, men jag hade nog inte tackat nej till en snygg bild på Hugh Jackman ;)
Matilda sa…
Soda >> jepp, aj aj aj...

Anncharlott >> Avsvimmad går också bra...

Linn >> Rörliga bilder, tja, varför inte!

Linus >> Haha, självfallet! Att jag inte kom på detta själv! ;)

Nette >> Du menar optiska mönster? Det skulle jag nog också kunna tänka mig för då måste man sysselsätta hjärnan med annat.

Cat >> Fler än jag som har fasansfulla tandläkare märker jag! Det roliga i det här fallet är att min mamma har exakt samma tandläkare, men mot henne gör hon aldrig några tortyringrepp!

Nfavm >> Jackman? Ehm... det blir nog ilfart till google nu ;)
Anonym sa…
jag skulle nog vilja ha någon riktigt bra musik i hörlurar istället, så kan man bara blunda sig bort från strålkastarbelysningen och låtsas att man är någonannanstans..
Matilda sa…
m. >> Ytterligare en strålande idé! Kombinerat med Linns tv-skärm så skulle de kunna visa några trevliga program! (kanske inte Fråga Doktorn...)