Hotet från en räka

Jag har en matallergi. Eller rättare sagt: jag kanske har en matallergi. Detta innebär att jag aldrig har fått smaka på en enda liten räka. Är nämligen skaldjursallergiker*. Risken finns alltså att om jag får i mig lite musselsaft eller en krabbit att jag svulnar upp och måste åka med ambulans till sjukhuset. Fast det kan också betyda att ingenting händer alls. Och jag kan ha fått i mig skaldjurssubstans redan utan att veta om det.

Det här med att ha en kanske-allergi kan bli lite problematiskt. Senast var det nu i Göteborg. Jag tänkte ta och beställa lite sushi på ett ställe som hade hyffsade priser. För säkerhets skull valde jag den vegetariska tallriken. Nu var det så att på den vegetariska tallriken kunde man få räker OM man ville. Jag försökte förklara för kvinnan i disken att jag INTE ville ha detta. Hon hade dock lite svårigheter att förstå mig så hon kallade efter en man som till en början verkade förstå mig lite bättre. Men det var här det började bli lite rörigt...

Det vegetariska alternativet förstod de båda att jag ville ha, det var bara att peka på bilden i menyn. Jag försökte säga att jag INTE ville ha räkor. Okej, mannen förstår. TRODDE jag! Han säger något obegripligt med vegetarisk och räkor i samma mening. Nej, nej, säger jag UTAN räkor! Till sist går det fram. Jag tror det var min dialekt som gjorde mig så oförstådd.

Sedan kom nästa pers. Miso-soppan. Jag har alltid trott att den varit vegetarisk. Men så efter ett besök i en sushi-restaurang i Canada så insåg jag att det kan finnas både det ena och det andra i den (till exempel skaldjur). Så jag tänkte att jag skulle fråga för säkerhets skull. Jag tänkte att jag nog bara skulle fråga om det var fisk i. Mmm, det var inte så bara det. Jag vet inte hur de uttalar fisk på göteborska så de gick och hämtade innehållsdeklarationen för att tolka mitt oförståliga grymtande.

På påsen de kom med stod det nog inte ett enda ord på svenska. Däremot var det en tecknad bild på en fisk bredvid innehållsförteckningen. Fisk, innebär det skaldjur också, frågade jag. Här gav de tydligen upp och hämtade en tredje person! En tjej som inte hade några svårigheter att förstå mig. Vi kom fram till att det var nog bäst att jag avstod Mison.

Phew. Det tog sin lilla stund det. Sedan satt jag de kommande tio minutrarna och oroade för mig om det skulle vara skaldjur i sushin eller inte....

Frågan är om jag någonsin kommer få veta hur räkor och musslor smakar. Folk berättar för mig hur gooooooooooott detta är. Fast jag vet inte, folk säger godis är gott...

*Även bläckfisk är ett skaldjur

Kommentarer

Anonym sa…
jag tänkte specifikt på några beslut på jobbet, men det kan ju vara vad som helst. det går allt för mycket tid åt att välja mellan två olika förslag när det ändå egentligen är likgiltigt vilket man väljer.
usch, jag tror jag håller på att bli förkyld....
Anonym sa…
Usch vad jobbigt - låter inte alls roligt! Musslor är ÄCKLIGA - där missar du inget...segt och smaklöst eller smaklöst och smaklöst...svårt att förklara med gott är det inte. Räkor gillar jag men VARFÖR har jag ingen aning om för om man tänker efter så är det inget speciellt med dem - de ger ingen smakupplevelse och konsistensen är inte heller något extraordinärt? Nä, du missar inget! :)
Anonym sa…
Musslor avstår jag gärna, men räkor och kräftstjärtar är gott.
Har själv en väldigt mystisk allergi gällande en grönsak som ofta förekommer i mat. Häromdagen lagade de en maträtt i köket bredvid min arbetsplats som innehåller mycket av den här grönsaken. Jag blir sjuk av matoset och dödligt sjuk om jag får i mig det. I tre timmar fick jag kämpa mot min allergiska reaktion. Varje gång dörren öppnades kom det en ny våg av matos. Jag var helt slut sedan.
Anonym sa…
Ja, herre min get då det kommer till skaldjur.

Jag vägrar äta hummer, krabba, kräftan och alla sliskiga musslor som finns. Fy. Räkan kan jag äta även om det är sällan.

Jag äter så gott som vegetariskt, det enda jag äter är sill, lax och kaviar och en räka ibland.

Annars. veggiesmat.
karro sa…
usch, vad jobbigt!
Matilda sa…
Fredrik >> Naw, hoppas du slipper en elak förkylning! och fler jobbiga onödiga beslut!

Nette >> Så bra att det inte är något man missar :)

Cat >> Det verkar vara en vääääldigt jobbig allergi... Men jag antar man vänjer sig på något konstigt sätt..

Maria >> Veggismat är gott :D Finns massor av roliga varianter. Finns en vegrestaurang där man kan äta vegetarisk biff, vegetarisk kyckling, vegetariska räkor mm Rätt kul idé, men om det nu smakar precis som kött kan det inte vara så kul för vegaritarianer...

Karro >> nja, inte jättejättejobbigt, men man får ju hela tiden vara på skaft och dubbelkolla vad som är i maten