Mysteriebloggaren grubblar

Ibland undrar jag vad jag har givit mig in på. Det här med att bedriva tema-blogg och publicera mysterier ur vardagen. Gränsen mellan mysterium och i-landsproblem är snäv och emellanåt känns det som att jag bara tar upp bagateller. Vissa dagar sitter jag och bläddrar i mitt blogg-block och kan inte bestämma mig om de mysterium jag har på lager är värda att publiceras.

Men för det allra mesta är den här bloggen en glädjekälla! Jag kan skriva hur konstiga saker som helst (enligt vissa i min omgivning) och så får jag ett par kommentarer som genast bekräftar att jag inte är så ensam om mina konstigheter. Ibland känns det inte som att det här är en blogg, snarare en vänner-portal. För ni är mina vänner, ni som kommer och hälsar på mig regelbundet! Om sanningen ska fram så är det ytterst få av dem i min bekanskapskrets som hittat hit (trots idoga försök att locka dem på besök) eller åtminstone ger sig till känna att de smyger i bakgrunden. Men ni är alla lika välkommna!

Dock så känns det emellanåt som att jag ibland vill skriva så mycket mer här än som rymmer inom den här bloggens ramar. Googlingssagan blev märkligt nog succé och det fick mig att fundera över om det kanske vore dags att ha ett sidoprojekt. Men att ha en blogg innebär ett visst ansvar, ungefär som att ha husdjur. Om man har en katt redan så ska den inte försummas om man skaffar en ny kattunge. Och om jag skulle nu besluta mig för att skapa en ny blogg så kommer denna ändå vara mitt huvudsakliga hem och mest energi skulle absolut läggas på denna.

Det känns som att de flesta bloggarna som dyker upp idag blir kopior av kopior. Att lyckas med något nyskapande blir ganska svårt. Kanske är bloggvärlden mätt på bloggar redan. Varför skulle jag då skaffa ytterligare en? Några har ju redan utropat att bloggens död kommit. Hela bloggkulturen är egentligen ett enda stort mysterium. Vissa bloggar överlever och har hur många besökare som helst, andra lever på den innersta vänkretsens support.

I menyn till höger finner ni en ny "poll" angående detta inlägg. Klicka gärna i ert förslag där och motivera gärna här som en kommentar. Eller säg bara hej om du känner för det.

Men frukta icke! Så länge det finns vardagsmysterier lär denna blogg vara kvar! (peppar peppar...)

Kommentarer

Anonym sa…
men hallå, vadan detta självtvivel? så länge man inte eldar upp sig över sina vardagsproblem utan inser att man har det ganska bra egentligen så tycker jag inte man ska skämmas över sk "i-landsproblem" utan att man faktiskt får reta sig på bagateller. vardagsmysterium är ett så brett område så i princip skulle du kunna skriva om vad som helst. är du upprörd över situationen i tchad till exempel kan vardagsmysteriet vara varför inga bryr sig om situationen i tchad, osv. (jag skrev förresten en limerick om tchad en gång, som rimmade på sladd. mer minns jag inte tyvärr.)
om du ska starta en ny blogg tycker jag det skulle bli en reseblogg från nya zeeland. där finns det mycket att skriva om, tex att de använder "swedish round of system" på en bensinmack i auckland. vad det är? ingen aning, och det hade inte mackföreståndaren heller. synd att jag inte hade blogg på den tiden..... hoppas du kommer dit!
Du bara måste ha den!!
TJOHOOO!!!!
Idag är det Skitsnygga Jävligt Smarta Kvinnors Internationella Dag så var snäll och skicka detta meddelande till någon du tycker passar den beskrivningen.

Var bussig och skicka inte tillbaka det till mig eftersom jag redan har fått det från en skitsnygg, jävligt smart kvinna !

Och kom ihåg mottot: ‘Livet är inte en resa till graven med syftet att komma dit i en attraktiv och välbevarad kropp.

Det handlar om att glida in sidlänges med en choklad-kaka i ena handen, en flaska vin i den andra, fullständigt slutkörd, totalt utsliten, skrikande....

‘Hoho, kan nån ge mig lift!’
Ha en fortsatt underbar dag!
Cax sa…
*Host Host*
Nej, man kanske inte ska ha mer än en blogg! ;)
Anonym sa…
Håller med din mentor och boggbästis om det där med i-landsproblem.
Dessutom, tror jag, är det många gånger nyttigt att betrakta vardagsmysterier så man lär sig att garva lite åt sig själv och sina knäppa problem. Det blir oftast lättare att lösa problemen när man är glad :) - och ju gladare man är desto svårare problem kan man isf lösa - kanske :)
hälsn. Sarisen som inte oorkaar logga in...
Anonym sa…
Å, din blogg är ju bara bäst! Klart du ska fortsätta för det är så många vardagsmystrerium kvar att lösa och läsa om.

Tror inte på bloggens död alls. Men bloggandet kommer utvecklas och andra sätt att använda soig av den. Men att de flesta i någon mån kommer ha en sidan på nätet är självklart.

Jag skulle gärna vilja se dig öppna en pysselblogg också. om du vill ;-)
Anonym sa…
Det räcker väl om du utökar lite i den här bloggen:)
En till skulle nog vara jobbigt att hinna med.
Ibland känner jag att det kanske är dags att sluta blogga, men jag vet inte?
AnnCharlott sa…
Hur skapar du dina "polls"? Det ser ut som om det är via googlekontot, men jag hittar det inte ...
Anonym sa…
Vet du - jag är så himla glad att du finns för här hittar jag svart på vitt mycket av det jag själv funderar över och tacksam över att du kommer att fortsätta så länge det finns vardagsmysterium...det betyder att du kommer att vara med LÄNGE! :) Svårt det där med ytterligare en blogg eller inte men jag är nog helt säker på att du skulle lyckas med båda två om du skaffade en till!
Anonym sa…
Din blogg är verkligen en glädjekälla och jag ser personligen helst att den lever för evigt ;)

Är du sugen på att ge mer utrymme för din kreativitet genom att starta en andra blogg tycker jag du definivt ska köra. Vem vet vad det kan leda till?

Jag tror inte heller att bloggandet kommer dö ut, konceptet kommer troligen utvecklas och finna nya vägar. Vi människor är kreativa och sociala varelser med behov av att uttrycka oss, och jag tycker det är så spännande att ge mig ut på mina bloggenader, surfa igenom alla dessa små världar i form av bloggar.

Om ytterligare en Matilda-blogg får se dagens ljus så hoppas jag du lanserar den under pompa å ståt, jag väntar med spänning :D

Ha're så gött *kramis*
Anonym sa…
Nej nej. Denna blogg får aldrig försvinna!
Matilda sa…
Oj! Först måste jag ju bara säga: WOW! vilken resons! Och alla härliga underbara stöttande ord från er alla! Tack!!

Fredrik >> :D Nya Zeeland känns något avlägset för tillfället, men det kommer (förhoppningsvis). Men du har rätt med att vardagsmysterium är bredare än vad man tror, det gäller bara att "think outside the box" :)

Stellapolaris >> Hm... Klassificeras det här som spam?

Cax >> Klart man kan ha mer en blogg! Du får gärna ha mer än en blogg! Men om du lägger ner Kaktus v. 2.0 igen, DÅ.....!!! ;)

Sarisen >> Ja visst är det kul att våga skratta åt sig själv! Skratt förlänger livet säger de ju! Och jag håller med, ju gladare man är desto mer positivt inställd blir man till saker och ting, och då kan man lösa vilka mysterium som helst!

Maria >> :D Det blir fler vardagsmysterier det lovar jag! Pyssel kanske det blir, vi får se, det är lite praktiska saker som jag måste lösa först. Vissa pysselsaker innehåller nämligen foton på saker och folk, och det kan man inte lägga ut hipp som happ, men det ska ju gå att hitta en lösning på det med!

Cat >> Du får absolut inte sluta blogga! Lova mig det! :) jo, det finns ju tidsbregränsningar med bloggning också, jag kan inte sitta framför datorn dygnet runt (kan och kan förresten...)

Anncharlott >> Alldeles rätt, de är via blogspots google-konto. Finns i Layout och sedan Lägg till komponent. Lycka till! :)

Nette >> Så kul att jag kan glädja andra! :D Skulle jag inte klara att ha två bloggar? :p Jag klarar av massor av saker samtidigt!! :D Fast ja, jag inser också att det kan bli lite jobbigt i längden beroende på hur högt man lägger ribban.

Nfavm >> :D Självfallet blir det under pompa och ståt! Inga Cax-fasoner här inte (dvs smygande och tassande)!

Linn >> Vem sa att den skulle försvinna? :p
AnnCharlott sa…
Tackar, tackar då ska jag bara tänka ut lite kluriga "polls" jag vill ha svar på :-)
(tycker att det engelska ordet poll är så bra och inte har någon klockren svensk motsvarighet, frågor/undersökningar ?? näe inte lika bra, eller?)
Anonym sa…
Nej, jag bloggar nog på ett tag till:)
karro sa…
gillar din blogg superduper!
Matilda sa…
Anncharlott >> "polls" låter jättebra! Fast på svenska... tja... hm... undersökning är nog det närmsta och det låter ju inte lika finurligt som du säger!

Cat >> Skönt att höra! :)

Karro >> Kul att höra :D Jag gillar din med!