Fredagsobservation i mataffären

Note to myself: köp aldrig munkarna med rosa glasyr!*

* Såg en mamma i matvaruaffären idag på bröd och kakavdelningen som frågade sin son vad de skulle köpa för gott.
- Ska vi köpa några muffins?
Varpå sonen öppnar kakskåpet sträcker sig upp till översta(!) hyllan och sträcker sina fingrar mot munkarna beklädda med ett färglatt täcke av rosa glasyr. Jag kan föreställa mig vad han tänker: en riktig Simpsons-kaka! Han greppar den första han får tag i och visar den nöjt för sin mor. Det hela går egentligen på nolltid.
- De här!
Mamman blir inte alls lika glad.
- Nej nej, säger hon irriterat men inte riktigt så tillrättavisande som hon borde ha sagt det.

En stund senare när jag tittar bort dit igen ser jag pojken plocka någon godsak (antagligen muffins) med tång medans mamman övervakar noga och säger att man inte får plocka med händerna. Vad hände med den rosa munken? Jag vill inte fundera allt för mycket över det, men en gissning är att den åkte upp på översta hyllan igen med en liten pojkes avtryck på sig. Några timmar senare har säkert någon lyckligt ovetande människa plockat åt sig denna sötsak och planerat äta den till kvällskaffet...

Fast man kan ju undra vem som egentligen köper de där pastellfärgade hålbullarna? Inte jag i alla fall!

Kommentarer

e sa…
För att inte tala om det lågt placerade smågodiset. Har slutat köpa sånt efter att jag sett en suris som någon garanterar slickat av det sura på.
Anonym sa…
Haha, så du tycker inte vi är lika vi... Hmm du kanske har rätt där med hakan och leendet! Haha, vad söt du är som säger att jag är söt! Tack!
Anonym sa…
Min kollega Bamse köper sånt! Han bjussade på glaserade munkar i veckan. Det dära glasyret ser verkligen giftigt ut med sina neonfärger!

Men urk då... jag har inte ägnat kakor å lösgodis en närmare blick innan jag köpt dem, men jag tycker det känns mer angeläget nu.

Får väl ta med mig ett förstoringsglas å inspektera både bullar å lösgodis innan de åker ner i påsen ;p
Anonym sa…
Å, dessa klåfingrade små barn ;-)

Hoppas verkligen mamman tog sitt ansvar som uppfostrare och moralens väktare genom att köpa den där munken. Annars var hela rättningsritualen utan värde. Tycker jag.
Matilda sa…
E >> Usch! Att plocka godis borde vara barnförbjudet!

Ingeborg >> :)

Nfavm >> Haha, jag undrar vad folk hade tänkt ifall man gått runt med förstoringsglas och inspekterat maten! :D Fast jag måste ju säga att jag själv känner efter på frukt och grönsaker att de inte är övermogna, men sådant sköljer man (väl?) av innan man förtär dem.

Maria >> Men OM hon köpt munken till honom, då hade han inte lärt sig något. För då hade han väl lärt sig att så fort han petar på något så får han det? Eller?
Anonym sa…
Jamen ....det där har jag inte tänkt på! Från och med nu kommer jag att inspektera allt jag köper väldigt noga! :)
Matilda sa…
Nette >> Haha, det kommer sluta med att alla går runt med förstoringsglas i fickorna och storsynar kanelbullarna :p