Tre saker om Stockholm

Tre saker som jag gjorde i Stockholm:
  • Åt årets första semla (resultat: kom fram till att det finns godare semlor hemma)
  • Var på Livrustkammaren (resultat: 45 minuter innan stängning är ingen bra tid att gå dit om man vill hinna se allt)
  • Bar på en ryggsäck i två dagar (resultat: ont i höger skuldra igen)

Tre saker jag inte fick göra i Stockholm:

  • Gå på Junibacken (resesällskapet tillät inte det)
  • Köpa hem en hel scrapbookaffär (min ekonomi tillät inte det)
  • Gå på Historiska museet (tiden tillät inte det)

Tre mysterium om Stockholm:

  • Varför SL har pappersbiljetter som pendlarna viftar med framför busschafförens ögon utan att denne hinner se ifall det står rätt datum på...
  • Varför ingen har kommit på idén att starta Konditori Rosa där Ture Sventon enligt sagan gick och köpte temlor året om (i London har de inrätt ett Sherlok Holmes-museum på Baker street 221B).
  • Dialektmysteriet, stockholmarna är svårare att förstå i verkligheten än vad de är på tv!

Kommentarer

Anonym sa…
Låter som om du hade en trevlig liten tripp till 08-landet.
Jag antar att du ändå känner att borta bra, men hemma bäst:)
Anonym sa…
Frågan jag undrar över är: Får skåningar verkligen uttala sig om huruvida andra dialekter är svårförstådda när de själva har den mest virriga? ;)
Matilda sa…
Cat >> O ja, det var trevligt! Dock var tidsmarginalerna något snäva, nu var det mest utrymme till kursen jag var på och mindre tid till annat.
Hemma är definitivt bäst! (om det inte gäller England, då är det en helt annan fråga!)

Linn >> Bah, mumlande gotlänningar är värre! ;)
Hilda sa…
Låter som du har haft ett par både givande och förvirrande dagar! Semmeltårta va smaskens hörru!
Anonym sa…
Nej, men Linn!! Nu måste jag verkligen invända. Jag har rötter både på Gotland och i Skåne och jag tycker det de bästa två dialekterna/språken i hela detta land. Mjuka och vackra i uttalet. Och hur i hela fridens namn låter en "virrig" dialekt? Hurra för våra dialekter, de är väl värda att bevaras! Både din och min. Den stockholmska, kanske vi kan vara utan ;-)
Matilda sa…
Hilda >> Det är alltid förvirrande att åka "utomlands" ;) Semmeltårta ska man kanske ta och testa! Jag såg en modell av en sådan i ett skyltfönster i Sthlm faktiskt men jag trodde faktiskt inte att det bakades!

Anonym >> Oj oj oj... här finns faktiskt Stockholmare som läser den här bloggen och som kan ta illa upp! ;)
Jag har också väldigt svårt för Stockholmska, de låter lite väl dryga och arroganta.
men nu har jag bott här nere i 12 år, i Södertälje och nu utanför Nyköping. När jag kommer hem till Hälsingland så tycker alla att JAG pratar stockholmska nu.

Ang. försäkring för ärr. Det är bara att utnyttja sin personförsäkring. Min mans syrra fick 20000 spänn för ett ärr på sidan av magen, efter en olycka. Det kan vara så att det ska vara olycka som orsakat ärret, därför är jag så glad att mitt klämma-läppen-i-astmaspray och få infektion, räknas som olycka.:)
Du vet 20 000 kr för ett litet magärr, vad blir då ett läppärr? :D
Du borde nog ringa ditt försäkringsbolag, man kanske kan anmäla olycka i efterhand. Det kanske står i någon läkarjournal att du har fått sy på hakan?
Anonym sa…
Å, vilken visit u har gjort i hufudstaden! Och visst är tidsbrist och penningabrist något som skaver ;-)

Mysterierna var bra. Just bussbiljetter kollas nog inte så noga av alla chaffisar men i tunnelbanan så är de mer noga.

Och dialekterna är många och långt ifrån rikssvenska. Jag pratar en helt egen dialekt till följd av alla flyttar ;-)
Anonym sa…
jag åt min första semla för ett par veckor sen, sååå himla gott! imorrn blir det semla nummer två.

på tal om biljetter å busschaffisar, jag fick ganska snart efter att jag flyttade till sthlm lära mig att busschaffisarna i stort sett är noll intresserade av att titta på mitt sl-kort som jag pliktskyldigast viftar framför deras ögon.

bara man viftar med nått som allra hastigast framför deras zombie-blick så är de nöjda och tror att man färdas med giltigt färdbevis.
Är du redo?!
Här kommer den: VAD VAR DET JAG SA?!

Du skulle ha åkt till grannlandet Småland istället. Här hade du fått se en hel del + att jag kunde ha gett en guidad tur i valfri Småländsk stad/by. Jag kan mitt Småland. ;)
AnnCharlott sa…
Som infödd stockholmare är det kul att läsa en ickeinfödds tankar och funderingar kring sin visit i staden. :-)

Angående semlor så tror jag inte att du testat att de som finns att köpa på Lux bageri på Lilla Essingen. De är bäst!
Matilda sa…
Den tatuerade mamman >> Känner igen det! Där jag bor så låter alla som inte pratar som "oss" som Stockholmare (med visst undantag för göteborgare, norrlänningar och skåningar).
Ang. försäkringen, nu hade jag ju tur att slippa åka till doktorn, så det tycks som att jag får stå över de här 20000 kronorna...

Maria >> Haha, ja det blir väl en egenkomponerad dialekt ifall man rör sig mellan olika områden, men det är ju trevligt det med!

Nfavm >> Noterar det inför nästa resa! :D (fast då råkar jag säkert utför någon nitisk busschaufför eller någon kontrollant, så det är det kanske inte värt...)

C. Van Tijaax >> Får väl bli Småland nästa gång då! Ni har ju både det äkta Bullerbyn OCH det äkta Katthult (det som står kvar efter branden...). Och så har ni Astrid Lindgrens värld, som antagligen är större än Junibacken. Det är respekt!! (fast sen har ju Gotland det äkta Pippi-huset...

Anncharlott >> Lilla Essingen?? Ligger det nära slottet? ;)