Imorgon är en bättre dag

Varför tar det ibland så lång tid innan man verkligen tar tag i något som man planerat göra så länge?

Så som att ta ner de ihopvikta tomlådorna till källaren?

Eller laga de där slitna jeansen jag behöver ha lagade?

Jag har haft ett klädesmönster liggande här hemma med tillhörande tyg i över en månad. Jag har skjutit upp det och skjutit upp det hur länge som helst. Ikväll tog jag tag i det och ritade av mönsterdelarna. Det gick väldigt snabbt och smidigt så nu när jag väl gjort det så fattar jag inte varför jag väntat. Nu ska det bara klippas ut ur tyget och sys också. Det är en stor fördel om jag är färdig om två veckor. Någon som vågar gissa hur lång tid det kommer ta?

Det är lite som om filosofin med att "skjut inte upp till imorgon vad du kan göra idag", "lev var dag som om det vore den sista" och "imorgon kan det vara försent"har blivit "gör inte det som du kan göra imorgon".

Eller hur var det nu Annika sjöng

Mors lilla lathund sa:
Du må tro, jag jobbar bra,
fastän vet du vad;
inte just i dag,
jag gör det helst en annan dag.
Mors lilla lathund sa:
ingen kan så bra som jag,
men tycker du som jag,
tycker du som jag;
så gör jag det en annan dag:
Tra-la-la-la-la-la
i morrn då ska jag knoga
hela dess långa dag,
ja, oj, oj, oj, vad jag ska gno.

Ja och för ser du, därför så måste jag
ta det väldigt lugnt idag,
jo för just i dag
går det inte bra,
jag gör det helst en annan dag:
Tra-la-la-la-la-la
i morrn då ska jag knoga
hela dess långa dag,
ja, oj, oj, oj, vad jag ska gno.
Ja, för se du mors lill lathund sa:
jag gillar att jobba bra
men tycker du som jag
tycker du som jag,
så gör jag det en annan dag.

Kommentarer

Hilda sa…
Hm.....Jag har sommarskor som står i skohyllan i hallen som jag har stora planer för...tänkte ta ut dem i garaget och bara ha vinterskor framme under vintern.....Det var nog ca 7 månader sedan jag tänkte den tanken första gången. De står fortfarande kvar....dom e jättefina....
Anonym sa…
jag har inte kommit fram till något vettigt svar till varför man inte gör vissa saker som man vet att man borde göra... brist på motivation eller intresse?

jag lärde mig ju sticka för en tid sedan, ända sedan dess har den lilla stumpen av en halsduk legat där och glott på mig, för den lixom förblir en stump av en halsduk.

är det trots? nästa helg ska jag och chippen resa till malmö och jag vet att jag måste städa lägenheten innan avresa. ju mer jag tänker på det desto mer tycks min lägenhet likna ett bombnedslag.

i vart fall, jag inser att du kan sy kläder och blir grymt imponerad. det är i detta nu jag önskar jag kunde göra det med *hahaa* för jag vet precis vad för plagg jag skulle sytt upp ikväll i så fall.
Anonym sa…
Jag planerar varje vecka att jag ska städa ur källarförrådet och ta itu med röran i min klädkammare. Det har fortfarande inte blivit av. Men om återvinningsstationen har öppet på söndag, så kan första delen av källarstädningen ta vid.
Matilda sa…
Hilda >> Fast i dessa tider vet man ju aldrig ifall det är vinter på sommaren eller sommar på vintern. Därmed kan det vara bra att ha sommarskorna framme i januari, fall i fall... ;)

Nfavm >> Eller ork? Sätta igång projekt (så som sticka halsdukar) är man ju oftast väldigt motiverad till, men att fullfölja dem... Och städa ska vi inte ta och tala om (där är det nog mycket motivation som behövs!)...
Jag kan INTE sy kläder. Jag har inte sytt klädsömnad sedan högstadiet (dvs måååååååånga lååååånga år sedan), så det ska bli intressant och se resultatet

Cat >> Du har väldigt ambitiösa planer ser jag! :D Att kunna skylla på något som återvinninsstationens öppetider är kanon tycker jag!
Anonym sa…
det kan man undra.
kan det var att man sätter upp det på sin att-göra-tanke-lista och att det då förstoras dag för dag som man tänker på det och egentligen blir till en betydligt större sak än det är?
att man inte borde tänka så mycket och bara hoppa in i det där förrådet eller vad det kan vara och rensa bland saker utan att tänka innan "ojojoj det kommer ta evigheter.."
inte för att jag följer det själv. jag är precis lika lat/långsam eller vad man ska kalla det.
men borde.
inte tänka, bara göra alltså.
Anonym sa…
hehe undra varför den låten känns så träffande... *tittar oskyldigt omkring sig*
Matilda sa…
m. >> Instämmer, ju mer man tänker desto mindre blir gjort...

K >> ja inte vet jag! *visslar falskt*