Doktor eller läkare?

När man var liten så hette det alltid att man gick till doktorn. Nu när man går till doktorn så heter det att man går till läkaren. Vad är skillnaden?

Kanske har det gått inflation i ordet "doktor" i och med att "vem som helst" kan doktorera och bli doktorand. Men det är ju inte riktigt sak samma som doktor... Och ju fler gånger jag skriver "doktor" så tycker jag att det ser så felstavat ut. Precis som om man säger ett namn för många gånger i rad, helt plötsligt låter det som världens konstigaste namn, även om det är ett av de vanligaste svenska namnen. Skumt.

Kommentarer

Hilda sa…
Det är faktiskt rätt skumt. Jag säger doktor när jag pratar med barnen med läkare generellt...hm.
Anonym sa…
Ska du läsa Evanovich rekommenderar jag att du börjar från början med One for the money.
ha det
Matilda sa…
Hilda >> hmm...

Cat >> Oki :)
Matilda sa…
Eftersom jag ser att flera googlar detta mysterium än idag så vill jag inflika att min tolkning är att en läkare som doktorerat blir doktor. En läkare som inte doktorerat torde således vara läkare (av varierande gradbeteckningar)