Apropå telefonen på jobb
Efter några månader som butiksbiträde börjar jag skönja olika tendenser bland kunder. Vissa karaktärsdrag som jag säkerligen besitter själv när jag iträder mig rollen som konsument. Jag slutar aldrig att förundras över folk som helt avslappnat - men med lite högre tempo på stegen - kommer in tre minuter innan stängningsdags. Allt som oftast ska de inte inhandla något, däremot har de en hel lista på frågor. Oftast verkar de väldigt bekväma i att stanna både fem och tio minuter efter stängningsdags. Helt otroligt... De får gratis råd och jag jobbar gratis...
För det mesta är de i alla fall väldigt trevliga så jag kan stå ut med de där extra minuterna då och då. Vad jag har svårare för är däremot telefonen. Telefonen är stressmomentet nummer ett. Jag försöker oftast ignorera de där jobbiga signalerna när jag har många kunder i butiken. Och det brukar gå de första 3-4-5 signalerna. Men när det fortsätter att ringa blir jag lite småirriterad eftersom det är precis som signalerna säger "svara, jag vet att du är där och jag kommer inte ge mig förrän du svarar". Jag har varit med om kunder som ringt 8-9 signaler tills jag svarat.
När jag ringer hem till folk och de inte svarar så lägger jag oftast på efter 4-5 signaler. Samma när det gäller när jag ringer till en butik eller ett företag, för även om jag vet att det borde finnas folk på plats så är de kanske väldigt upptagna just då. Och det är ju faktiskt så att man inte svara snabbare bara för att det ringer fler signaler... Men det är kanske inte alla som tänker som jag. Och kanske är det dålig service att inte svara i telefonen efter tre signaler när jag har tre kunder i butiken. Och kanske borde människan egentligen ha två huvuden och fyra armar...
För det mesta är de i alla fall väldigt trevliga så jag kan stå ut med de där extra minuterna då och då. Vad jag har svårare för är däremot telefonen. Telefonen är stressmomentet nummer ett. Jag försöker oftast ignorera de där jobbiga signalerna när jag har många kunder i butiken. Och det brukar gå de första 3-4-5 signalerna. Men när det fortsätter att ringa blir jag lite småirriterad eftersom det är precis som signalerna säger "svara, jag vet att du är där och jag kommer inte ge mig förrän du svarar". Jag har varit med om kunder som ringt 8-9 signaler tills jag svarat.
När jag ringer hem till folk och de inte svarar så lägger jag oftast på efter 4-5 signaler. Samma när det gäller när jag ringer till en butik eller ett företag, för även om jag vet att det borde finnas folk på plats så är de kanske väldigt upptagna just då. Och det är ju faktiskt så att man inte svara snabbare bara för att det ringer fler signaler... Men det är kanske inte alla som tänker som jag. Och kanske är det dålig service att inte svara i telefonen efter tre signaler när jag har tre kunder i butiken. Och kanske borde människan egentligen ha två huvuden och fyra armar...
Kommentarer
Vi har bytt till en väldigt låg signal på vår hemtelefon, ofta så hör vi den inte :) Men är det något viktigt så ringer folk på mobilen i stället.
På ditt jobb, varför har du inte en telefonsvarare som sätter i gång efter tre signaler?
När jag jobbade i affär i London så kom den ofta italienska turister precis när vi skulle stänga och de hade ingen koll alls uatn var kvar hur länge som helst utan att köpa nåt.
Mycket irriterande!
Hemma så orkar jag oftast inte leta efter telefonen men som fru t sa, är de nå viktigt så ringer de på mobilen istället...Oartigt? Jag vet int...
Cat >> Aha, det är DET det är...
Anncharlott >> Haha, jo men som konsument förväntar man ju sig att folk ska svara... :)
Stella >> Exakt min tanke, kunderna i butiken först, de har i alla fall bemödat sig att komma (istället för de som ringer och frågar har ni det och det och det, och vad kostar det och det och det, och när stänger ni idag och imorgon och resten av året?)
Det är sådant som kallas service!