7 punkter av irritation

Dagens debattartikel angående att svenska studenter studerar på tok för länge gör mig irriterad. Nu höjs det röster om att det ska kosta pengar för att studera för att få ut folk på arbetsmarknaden. Detta gör mig irriterad!


  1. Färre kommer ha råd att studera - även om det ska finnas möjlighet att "låna" (yeay, högre skulder till CSN!) eller få stipendier, något som kommer leda till segregering då utbildning återigen blir något exklusivt för dem som har råd att betala för en hel masterutbildning.
  2. De humanistiska ämnena kommer att utkonkureras eftersom de a) inte automatiskt ger jobb och b) sällan ingår i hela program. Och det är just korta "yrkesförberedande"-program som kommer att gynnas.
  3. Intresset för att förkovra sig och bredda sig straffas, att bli doktorand är således inget att eftersträva.
  4. Fler ungdomar går direkt ut på arbetsmarknaden efter gymnasiet och riskerar att höja arbetslösheten ytterligare några snäpp.
  5. Kraven på att veta vad man ska bli "när man blir stor" blir ännu större redan på gymnasiet.
  6. Studerar man för att man tycker det är kul att studera ska man brännmärkas som "stud" för all framtid.
  7. Hur kommer det fungera rent praktiskt pensionsåldern höjs samtidigt som fler unga kommer ut i arbetslivet samtidigt? Var hittar Långtidsutredningen alla jobb?
Ja, jag är irriterad. Ja, jag tycker om att läsa olika ämnen. Och ja, jag kan tänka mig studera några år till bara för det är kul. Visst, min pension blir drabbad. Visst, jag skulle vilja ha ett yrke någon dag som jag trivs med men jag kommer inte bli en bättre arbetande människa för att jag tvingas läsa till exempel till sjuksköterska i stället för att läsa de ämnena jag tycker om.

Förlåt, jag var bara tvungen att avreagera mig...


***

Till lite trevligare saker! Snart är det ju måndag och i dagens DN går det att läsa om Måns Nilsson, bland annat undersöks det i fall han verkligen kan all världens låttexter...

Dagens lilla YouTube-klipp är anledninen till varför min framtida katt ska heta Womba-Womba.


Kommentarer

karro sa…
jag håller med dig!!!
Anonym sa…
Om man fick lite mer pengar av CSN skulle folk kanske kunna bedriva heltidsstudier och slippa jobba vid sidan av...

Men jag står på din sida. Det är kul att läsa kurser! Och om jag inte fått göra det först tror jag inte att jag kommit fram till att läsa det program jag nu läser.
Hilda sa…
Precis min tanke....Det låter som att det är brist på arbetskraft i Sverige. Herrejösses!!!

Bra inlägg Matilda!!!
Anonym sa…
Jag ska hinna skaffa barn före du fixar katt, och då står Womba-Womba först på namnlistan!

I övrigt håller jag med dig. Det ska väl löna sig att studera? Tycker att det, rent ekonomiskt, fortfarande inte är lönsamt att plugga vidare. Egentligen. Detta förslag skulle knappast förbättra någonting. Och arbetsmarknaden blomstrar ju inte direkt med lediga jobb för tillfället om vi säger så, så vart skulle studenterna ta vägen?
Anonym sa…
Håller med dig på alla punkter. Jag älskar min pytt-i-pannautbildning och jag pluggar fortfarande lite grann :-)
Oj, seriöst?? Hur menar de att det ska funka att det kostar pengar? Hej ökade klassklyftor! Det låter ju inte logiskt på något sätt :S Och jag tycker redan det är lite så, att inte våga läsa kurser som man tycker verkar intressanta, utan att det finns någon "garanti" för jobb. Jag valde att inte våga slösa lån på sånt, fastän jag hade velat, så jag började läsa ett program direkt istället ;(
Matilda sa…
Karro >> Tummen upp!

Karin >> Jag känner likadant, har man inte möjlighet att kolla läget lite först så kanske man ångrar sig i slutändan...

Hilda >> Tack!! :D

Tomas >> Det hoppas jag verkligen inte! Jag SKA vara först! (Hmm... moget)
Studenterna kanske skulle få... ehm? vidareutbilda sig?

Maria >> Hurra för pytt-i-panna-utbildning! :D

Sunbreakthrough >> Vem vet HUR de tänker... De har som jobb att göra en utredning, sen är väl alla metoder tillåtna :s