Legoklossar och herrskratt

Vid restaurangbesöket härrom dagen uppstod ett mysterium runt bordet. Vi i sällskapet kunde inte begripa varför det är som så att servitörerna/servitriserna alltid buntar ihop gästerna så tätt intill varandra som det bara går trots att halva restaurangen har lediga bord. Jag vill inte behöva lyssna på andra folks diskussioner eller få mina konversationer överröstade av firmafestande herrars skratt.

Det här händer i princip alltid. Man blir anvisad ett bord intill ett stort sällskap även om det hade varit trevligt med ett i avskildhet. Oftast går det förstås att fråga om man inte kan få sitta vid fönstret eller borta i hörnan i stället och det brukar de inte ha invändningar mot. Men varför ska vi sitta som legoklossar på varandra?

En teori som jag hade var att det beror på den som serverar och vilka bord denne har ansvar för. Dock verkar samma problem infinna sig även när det endast finns en i serveringspersonalen. Eller är det här ytterligare en "svensk" fobi som gestaltar sig i vardagen. Att vi är för rädda att sitta nära någon annan men att resten av världen räknar med gemenskap och vänskap även på restaurangen. Så som busskompis-fobin?

Ps. det uppdateras flitigt på andra håll också ;)

Kommentarer

Anonym sa…
Ja, detta är helt otroligt. Jag är totalt ointresserad av andra sällskap när jag går ut med mina kompisar. Herre jösses.
Anonym sa…
Kanske lättare för serveringspersonalen att ha överblick om alla sitter på samma ställe? Inte vet jag, går aldrig ut och äter jöh ;)
Anonym sa…
Jag fick en födelsedagsmiddag förstörd av att sitta som en legokloss bredvid ett bord med datorspelande ungar i 7-9årsåldern.

Fattar inte varför jag inte krävde att jag och mitt sällskap skulle få byta bord. Det att tiga och lida är nog typiskt svenskt.

God jul
mossfolk sa…
Det där har jag aldrig tänkt på. När jag tänker efter undrar jag föresten om jag kan minnas ett resturangbesök där det inte varit fullt vid alla bord... Skulle ju kunna bero på det i såfall :)
AnnCharlott sa…
Jag tror att det är för att serveringspersonalen inte ska ha så långt att gå mellan de olika gästerna. Ren lathet med andra ord.
Sarisen sa…
De kanske har spelat för mycket tetris och försäker packa i hop sällskapen efter storlek... ; )

kram och tack för ett råfint hemmagjort julkort det vill jag absolut inte skicka bort...

Gojulijen
Anonym sa…
Som fd serveringspersonal kan jag säga att det är mycket lättare att ha överblick och man blir inte lika trött i fötterna om alla sitter hopbuntade. Det är kanske inte så mycket lathet, som sägs här ovan, som en arbetsmiljöfråga.

Men som gäst är det ju trevligare att få sitta lite mer avskilt. Säg till om bordet inte passar!
Hilda sa…
Nu står Herr Gran på sin plats men inte e han snygg inte. DET är ett riktigt mysterium. Vi lyckas aldrig hitta en snygg gran,

GOD JUL!!!! KRAM!!!
Matilda sa…
Maria >> Precis, särskilt när det finns massor av plats!

Linn >> Men allt kan ju inte vara enkelt! ;)

Cat >> Hurra vilket hemskt samtalsämne att behöva lyssna på i två timmar :( Hoppas kommande födelsedagsmiddagar blir bättre!

Mossfolk >> När det är fullt i restaurangen är det ju sin sak ;) Jag föredrar dock de ställena som inte är packade med folk, så man får lite utrymme för sitt eget sällskap och slipper skrika över bordet...

Ann-Charlott >> haha, men på små ställen kan det ju inte spela så stor roll?

Sarisen >> Human tetris? ;)
Varsego!!!

Karin >> Okej då! Du får rätt! ;) Men om det bara finns två sällskap i restaurangen då behöver väl de inte sitta bredvid varandra?

Hilda >> Det är ju hela charmen med granar att de aldrig blir så vackra som man föreställer sig...
e sa…
Kan det kanske också handla om att det ska bli en bra ljudnivå, dvs inte pinsamt tyst? Vi var en gång ett stort, bullrigt sällskap (dvs min familj) på ett ställe med bara par på dejt. När vi bad om ursäkt för vår ljudnivå så förklarade personalen att vi var strategiskt placerade för att vi skulle hålla uppe ljudnivån som annars kunde bli för låg med försiktiga dejtare. Eller så var de bara artiga.
Matilda sa…
E >> det var en ny twist! De placerar (på vissa ställen) alltså bullriga personer bredvid romantiska dejtare... ok, det var intressant. Hoppas ni hade trevligt i alla fall :)