Köpdiet

Inlägg 400! Jisses, snart kan det ju inte finnas fler mysterier att grubbla över.

Har inte mycket tid över till annat än studierna för tillfället. Läser in en massa teori till D-uppsatsen. För tillfället är det en del konsumtionsteori och just nu är jag mitt inne i Daniel Millers A Theory of Shopping. I ett avsnitt diskuterar han folks benägenhet att leta efter fynd. Att vissa jämför priser och köper den billigaste produkten eller att man letar efter specialpris, dessa "just nu, endast denna vecka"-erbjudanden. Allt för att spara de där extra slantarna. Men! Det är inte alltid att man sparar pengar genom att just leta extrapris. I många fall - i synnerhet i reatider - leder dessa nedsatta priser till att man kommer hem med mer än vad man tänkt och därmed shoppat för mer pengar än vad man hade gjort om man hållt sig till sin inköpslista.

Det är något man känner igen... Har ju hänt både en gång och två att man kommer hem med någon tröja man egentligen inte behöver eller har köpt någon spännande sås som man inte skulle ha till maten men som kostade några kronor mindre än vanligt. Själv försöker jag vara ekonomisk i mina matvaruinköp, att försöka handla bara det som står på lappen. Men jag letar inte alltid efter de billigaste alternativen, jag vill att maten ska smaka och då händer det att jag väljer en dyrare men godare produkt.

På samma linje hamnar lite det här med att jag försöker låta bli med onödiga inköp under året för att kunna göra en längre och dyrare resa. Men när (eller OM) jag köper den här resan så kommer jag ju ändå att spendera mer pengar än vad jag hade gjort ifall jag fallit för små impulsköp under året och inte hållit en strikt köpdiet.

Ordet köpdiet hittade jag nyss på (fast jag är ju säkert inte först med det). För det är ju egentligen det som det handlar om. En diet går ju ut på att strukturera sin vardag när det gäller kosthållning efter vissa bestämda regler med ett visst mål i syfte (att gå upp/ner i vikt, få en sundare kostvana osv). Samma gäller köpandet. Jag har vissa regler jag satt upp för mig själv för att kunna nå ett mål (en resa). Således är det en köpdiet.

Nu blev jag nog lite väl nöjd med mig själv, får troligen fila lite extra på det teoretiska resonemanget i ett senare skede. Nu ska jag hjälpa till med matlagningen. Thaigryta (på fusk-bas) blir det. Mums! :)

Kommentarer

mossfolk sa…
Vad handlar D-uppsatsen om? Mer än konsumtionsteorier, eller är det kanske just det du skriver om?
AnnCharlott sa…
Jag är expert på att komma hem med saker jag egentligen inte behöver, "men det var ju så biillligt". Särskilt gäller detta kläder. Mat är jag mer återhållsam med. Handlar det som behövs och är ganska noga med kvaliten.
Och så vill jag också veta vad du skriver uppsats i för ämne. Det låter spännande med konsumtionsteori.
Anonym sa…
känner igen det där gick själv ett halvår och enbart jobba in pengar för min resa och handla i princip inget mer än inköp för nödvändigheter för just resan, kan verka trist ibland men det är så värt det
Anonym sa…
Jag verkar med åren ha blivit duktigare på att avhålla mig från köp av så kallade "fynd".
Hmm, det är kanske ett tecken på mognad;)
...jag tycker att det var väldigt resonabelt att köpslå med en köpdiet...ett nytt ord du uppfunnit tror jag så bee proud!
Anonym sa…
Köpdiet låter bra - håller jag också på med. Kanske kan man helt enkelt kalla det studentliv också...
Matilda sa…
Mossfolk och AnnCharlott >> Konsumtionsteori är snårigt har jag insett, som all teoretisk litteratur... Uppsatsen kommer att handla om livsmedel på ett eller annat sätt, jag kommer avslöja mer så småningom... :)

Jessica >> Ja det måste ju vara värt det i slutändan! :D

Cat >> Kan vara, eller så har du insett att det inte går att ha hur mycket saker som helst hemma. Jag borde inse det, särskilt när det gäller böcker, men lösningen blir nog dessvärre en ny bokhylla...

Stella >> Haha, ja jag är nog allt stolt! :)

Karin >> Studentliv ja... ett ruskigt ord. Fast samtidigt som man lever så här snålt undrar man hur i hela fridens namn andra kan göra av med tre gånger så mycket i månaden, SÅ höga boendekostnader kan man väl inte ha?
Anonym sa…
http://www.nasa.gov/multimedia/imagegallery/image_feature_1283.html

Denna bild kan du ha till din uppsats. Skrot är det som blir av alla inköp...
Matilda sa…
Anonym >> Allt blir ju inte skrot. Ett äpple blir förvisso en äppel-skrutt men sen förmultnar den till jord :)
Anonym sa…
Nej det är lite av ett mysterium (du kanske kan göra en liten undersökning?) hur man kan göra av med så mycket pengar. Samtidigt vet jag ju att jag inte har så svårt att sätta sprätt på större summor bara jag får chansen...
Matilda sa…
Karin >> Hade man haft pengarna själv så vet i katten om man hade varit lika duktig på att spara...