Att lära sig ett språk

Maciej Zaremba följer upp artikelserien "I väntan på Sverige" med del 2 i dagens DN. Serien handlar om integrationen av indvandrare i vårt land och dagens inlägg kretsar kring den SFI-utbildning som erbjuds. Svenska språket är svårt, till och med "infödda svennarna Svensson" har svårt med alla märkliga regler och säger systematiskt svenskalärare utan att skämmas. Och svårare blir den när undervisningen i svenska inte anpassas efter individens behov, vilket tydligen inte sker på SFI utifrån de exempel Zaremba lyfter fram.

Eftersom jag är uppvuxen i ett hem där en medlem inte kunde säga ord som mjölk, smör eller matsmältning trots tjugo år i landet samt haft klass- och kurskamrater som på fem-tio år lärt sig svenska flytande (utöver de 2-5 språk personerna redan behärskade) vet jag att inlärningen av svenskan är något som skiljer sig från person till person. Själv är jag urusel på språk. Jag tror jag läste franska i fem år och lärde mig räkna till tio och säga Je m'appelle Matilda. Efter Ungefär lika många års studier av spanska har jag ett aningens större ordförråd. Skulle jag tvingas fly eller flytta utomlands hade jag aldrig klarat av att behärska ett helt nytt språk. Och i synnerhet inte på SFI-nivå (som verkar antingen ligga på tok för lågt eller på en nivå som ingen förstår).

Vågar man hoppas på att Zarembas artikelserie kommer att förändra något? Nja, på gott svenskt manér kanske det blir någon statlig offentlig utredning som är färdig om några år och som sedan eventuellt kanske någongång leder fram till en handlingsplan...

Kommentarer

Anonym sa…
Matspjälkning var ordet....fast matsmältning gick nog inte heller...
fnissar en medlem i familjen
AnnCharlott sa…
Enligt vad jag hört (har ej läst Zarembas artiklar) är ett stort problem med SFI att man inte tar särskilt stor hänsyn till förkunskaper eller ursprungligt språkområde när man bildar klasser. Det kan till exempel vara så att högutbildade akademiker och analfabeter går i samma klass och då blir det ju knepigt.
Anonym sa…
Läst en intressant rapport om att det inte är helt ovanligt att SFI-elever ibland har svårt att ta till sig och förstå själva skolsystemet och det i sin tur försvårar språkinlärningen.

I Sverige är säger lärarna: Vad tror du? Hur löser du den här uppgiften? osv. Detta kan av personer som kommer från en skoltradition där läraren är en "allsmäktig auktoritet" uppfattas som oerhört förvirrande, vet inte läraren själv svaret?

Detta tyckte jag var en intressant aspekt faktiskt, som i alla fall jag inte tänkt på innan.
Anonym sa…
Måste läsa dess artiklar - har helt missat dem och det verkar jätteintressant!

Det är svårt med språkinlärning, och som du skriver mycket individuellt.

Efter sju år franska i skolan kan jag mycket fint säga frasen: Parlez vous anglais?
Intressant att läsa nyheter på bloggar efts jag INTE har bestämt än vilken tidning som ska få äran att hamna i mitt nya plejs än....
DN hade jag äran att få varje morgon under julen då grannarna var bortresta o bad mig ta deras tidning i över en vecka men LOKALA nyheter känns en aning angelägnare o då har jag TVÅ att välja mellan...hmmmm...
Aftonbladet eller Expressen är INTE o tänka på!
;)
Hilda sa…
Intressant. Jag tror att träningen av modersmålet parallellt med nytt språk är oerhört viktigt. Nu gäller det kanske mer barn. Under veckan togs det på vårt möte upp att kommunen vill dra in modersmålsundervisningen. :/
Matilda sa…
Anonym >> Ja jag kom ju på det efteråt... :p Men de var ju lika svåra båda orden.

AnnCharlott >> Det var just en av hans grundproblem i ena artikeln! Det verkar inte finnas någon konsekvent indelning i grupperna.

Linn >> Jo lärarna vill att eleverna ska kunna skapa sina egna uppfattningar så det sker nog kulturkrockar varje dag...

Karin >> Å andra sidan är det en väääldigt fin fras! :)
Tycker definitivt att du ska läsa artiklarna!

Stella >> Haha, ja alla har sina sätt att få veta vad som händer i världen :)

Hilda >> Att uppmuntra inärningen av flera språk hos yngre barn är ju jätteviktigt, att dra in modersmålsundervisning ´låter helt galet i mina öron!
Anonym sa…
lasa hela bloggen, ganska bra