Baltiska skyltar

Lite fler Baltikum-bilder!

Den här tog jag på båten över. Jag förstår så långt att det är här hundarna får vara, men betyder det också att det är här de ska vara? Måste de vara utomhus hela överfarten och vad händer så fort hunden sticker tassen utanför (djur struntar nog rätt så mycket i människors konstiga restriktioner)? Intressant att notera är att folk tenderade att använda området som rökruta...


Nästa bild är tagen på en rastplats i Lettland nära gränsen till Estland. Skylten beskriver hur mans ka bete sig för att miljön inte ska ta skada. Just sista punkten "Take only nice photographs as souvenirs!" intresserade mig extra. Jag vet att de menar att man inte ska ta något från platsen mer än genom att fotografera, men det är lite roligt att vrida och vända på det. Jag ser händelseförloppet som sådant:
Fota fina foton, dvs bara fota de fina delarna av stranden och inte de överfulla soptunnorna >> visa vänner och bekanta >> "vänner och bekanta" vill åka dit >> "vänner och bekanta" åker dit >> "vänner och bekanta" ser allt som inte fotades, bidrar till nedskräpning, fotar de delar som ännu inte är nedskräpade >> "vänner och bekanta" åker hem och visar fotona för sina vänner och bekanta, osv.


Förresten, stort tack för alla kreativa förslag angående musikspelande grannen. Efter några lugna dagar i slutet av förra veckan blev det värre inatt. Inte för att musiken var så hög, men den bankande grannen tyckte nog det. Så fort jag lyckats somna så vaknade jag av att någon bankade i väggar och i rör eller skrek. Detta upprepades ett antal gånger. Dags att ta tag i det här på allvar känner jag...

Kommentarer

cat sa…
Gillar din tolkning av den sista meningen. Jag skulle ha gjort samma tolkning:)