Mystisk granne med förkärlek till Elvis efter klockan 22 på kvällen

Jag håller på att bli galen. Sitter och transkriberar intervjuer för fullt. Men är det inte någon som ska spika och borra så är det någon som spelar hög musik. Vi har en granne (jag vet inte vem, hade jag vetat så hade jag diskuterat det med den) som tycks spela samma skiva väldigt ofta, i alla fall i perioder. Visst, jag tycker om Elvis (även om jag föredrar the Beatles) men då vill jag lyssna på musiken genom min egen stereo och inte genom väggen/taket.

Det går i perioder när den här grannen spelar väldigt mycket (och högt). Gärna söndagskvällar vid 22/23-tiden, eller motsvarande tid på vardagskvällar när man ska upp dagen efter. Mitt på dagen händer det väl också, men det är oftast inget jag brukar bry mig om, jag får ju skylla mig själv att jag hellre sitter hemma och pluggar än går till biblioteket och låter mig distraheras av alla låntagare som gör märkligheter. Men idag känner jag att jag börjar fylla den där toleransbägaren. Igår börjades musiken vid tolv på dagen och höll på till och från till efter tio på kvällen. Och idag satte det igång vid åtta på morgonen.

Sen för att spä på det ytterligare så har vi en annan granne (inte heller här vet jag vem) som blir irriterad när det spelas musik högt på kvällarna att den bankar i rören. Vi har sådana element med rör som går utanför väggen och när någon bankar på dem så hörs det som att de står i vårt sovrum och bankar. Det är om något irriterande. Igår var det bank- och musikkalas klockan 21.50.

När vi flyttade in hände det bara då och då, något man kan ha övereseende med, men det känns som att det börjar eskalera med musikspelandet nu. På dagen kan jag väl stå ut, men när det är sovdags? Jag är inte riktigt för att skriva elaka lappar, men eftersom jag inte vet vem det är som spelar (även om jag har lite misstankar) så kan jag inte prata med grannen direkt. Man tänker ju inte alltid på att allt hörs väldigt bra i betonghus... Vad kan man egentligen göra utan att vara otrevlig?

Kommentarer

Sarisen sa…
Man kan skriva en rolig och snäll lapp till att börja med, typ "Elvis lever, men snälla låt honom sova efter tio (haha jag vet att det var ett kass skämt ;))...
Blir det inte bättre, får du ta tjuren vid hornen och lyssna dig till vilken dörr det spelas bakom och knacka på! Kanske med ett fint leende och ett par billiga hörlurar tillhands :D!
Vi hade (för länge sedan när vi bodde i lägenhet) ett par som hade högljutt sex varje morgon i sitt badrum, sånt är också svårt att klaga på :),så det gjorde vi inte, fegisar...
karro sa…
huh vad jobbigt! svårt att veta hur man ska göra, men försök hitta vilken granne det är o förklara att det stör. även om det är på dagen så kan det ju vara störande
AnnCharlott sa…
Lappar är ju inte så kul. Du får väl helt enkelt leka detektiv och göra ett span för att ta reda på vem som spelar och hoppas att han/hon är resonlig. Sedan kan man ju hoppas att om den högljudda musiken upphör så slutar den andra grannen att banka i rören.
mossfolk sa…
Det är verkligen så störande när folk spelar musik halva nätterna. Här är det också extremt lyhört. Fast det är inte riktigt min stil att gå och klaga, surar mest för mig själv ;)
Anonym sa…
Jag är också galen på vår puckogranne som bor under oss och som spelar/klinkar jävla massa bas-riff dagarna i ända (arbetslös antagligen).

Ge igen med samma mynt om du inte ska vara hemma under dagen så sätt på en låt som är urkass på repeat så högt att det hörs men inte så högt så att det går att klaga på volymen. Typ "I love Europe" med Christer Sjögren. Gör så varje gång du går ut förresten den närmaste månaden. Om du sedan får påhopp från oskyldiga grannar så förklara bara att du gör det för en od gärnings skull för något pucko spelar Elvis jämt. Om den skyldige klagar så är fallet löst.

Lycka till!
Matilda sa…
Sarisen >> Haha, det var en lite rolig lapp-idé! :D

Karro och AnnCharlott >> Jag har fått en föraning om vilken granne det kan vara idag, och jag har absolut inte någon lust att prata med den grannen... Men ska luska lite och se om det verkligen är så.

Mossfolk >> Jag är också lite så "mesig" av mig, biter hellre ihop än klagar.

Maria >> "I love Europe" måste vara bästa medicinen! :D Det är nästan som att jag frivilligt flyttat själv om jag blivit utsatt för det. haha. (Låten är förövrigt underbart humoristisk, antagligen inte alls så de tänkte när de komponerade den...)
bättre U ta reda på VEM det är u prata öga mot öga än U skriva lappar..

(sa hunn med erfarehhet ;)
cat sa…
Om det är en granne som inte känns så trevligt att prata med, men som du ändå misstänker är skyldig, så får du be bovärden alternativt styrelsen prata med personen i fråga.

Bor själv i ett gammalt betonghus utan isolering mellan lägenheterna, så jag är alltid delaktig i mina grannars liv och de i mitt. Fruktansvärt jobbigt. Grannen under mig har en förkärlek för opera och det är väldigt jobbigt att lyssna på nästan varje dag. Suck!
Linn sa…
Jag tror på lappar, de behöver inte vara elaka men de MÅSTE vara roliga :)

Nog för att jag gillar Elvis, men som du säger. Allt har sin tid och plats och det är inte flera timmar om dagen varje dag. Hoppas eländet upphör snart.
Matilda sa…
Stella >> Jo jag vet, det är elakt ifall personen inte är medveten om det...

Cat >> Jo jag tror nästan det är dags för det nu...

Linn >> Glimten i ögat är ett måste! :)
Daniel sa…
Enkelt: ring på be att sänka volymen!
Matilda sa…
Daniel >> Jo, visste jag bara vilken dörr så hade det varit piece of cake