Med Air Force 1 till Köpenhamn. På helt fel datum.

Det är visst dags att utse vilken stad som får OS år 2016 och äran att investera miljarder i ett sportsprojekt som hela världen kommer att titta storögt på genom tv-apparater som aldrig blir avstängda under tre veckors tid. Jag förstår prestigen bakom det. Jag förstår att det är stort för idrottarna. Jag förstår att det är något att se fram emot för sofftittarna (för det går ju aldrig sport på tv annars...).

Vad jag inte förstår är hur det kan vara så allvarligt att USA:s president (som för övrigt vill satsa pengar på en sjukvårdsreform) måste flyga till Köpenhamn för att stötta Chicago. Jag har försökt hitta information om huruvida han ska åka till samma stad i december för att gå på FN:s klimatmöte, men det verkar inte som att herr Obama har bestämt sig i den frågan ännu. Inte bestämt sig om det är värt att flyga Air Force 1 till Köpenhamn en gång till i år.

Sport är tydligen mycket viktigare än klimatet. För vem bryr sig om hur våra barnbarn har ett jordklot att växa upp på? Tydligen ingen, inte när det finns viktigare saker att tänka på, så som vilken stad i västvärlden som kan hosta upp med mest pengar för att göra den mest spektakulära reklamvideon som en delegation gubbar ska tycka till om.

Kommentarer

cat sa…
And this is why women should rule the world:)
Vi skulle ju aldrig sätta sport framför miljön!
Anonym sa…
ååååå, jag känner mig så långt borta från all debatt, sport såsom miljö.

Men så länge som gnaget vinner allsvenskan så är jag nöjd på alla sätt ;-)
Matilda sa…
Cat >> I agree...

Maria >> jag vet inte om klimatet hade blivit nöjt dock ;)