Poängen med högbord?

Var på bröllop i helgen, något som inte händer allt för ofta, men som är ett festligt avbräck i vardagen. Dock är det en himla massa saker jag inte förstår med bröllop, när det gäller ceremonin och så. Och då ska vi inte nämna prästens ord om män och kvinnor och äktenskap, lagen från i våras tycks inte ha påverkat predikningarna.

Och jag tror inte heller vi ska nämna den bisarra komiken som utspelades varje gång bruden eller brudgummen lämnade rummet. Helt plötsligt plingades det i glas och stampades i golv och "alla" män eller kvinnor sprang fram för att pussa bruden/brudgummen.

, det är snarare högbordet som förbryllar mig mest. Skiljt för sig själv, från resten av sällskapet sitter brudparet och deras föräldrar. Jag har förstått att detta är tradition, men samtidigt känns det som familjemiddagar hemma. Även om de andra borden interagerar med de nygifta så tycker jag det verkar väldigt skumt. Vill man inte hellre sitta med sina närmaste vänner än morsan och farsan? Högbordet verkar dessutom vara det mest stillsamma och tysta av alla bord...

Vid något tillfälle har jag suttit vid ett högbord, fast på en annan slags fest. Och ska jag vara ärlig så var det inte så roligt att titta på alla andra som hade väldigt roligt...

PS. Angående den anonyma kommentaren till mitt förra inlägg så kommer det dessvärre vara glest med inlägg här på bloggen ett tag framöver. Tillvaron är väldigt hektisk och den hanterbara stressnivån är passerad. Hinns det med så blir det kanske lite 3-års kalas här imorgon, önska gärna tema! :)

Kommentarer

AnnCharlott sa…
Håller med dig om att högbordet måste vara höjden (nåväl nästan i alla fall) av tristess. En annan företeelse som känns gammaldags men som faktiskt är ny i Sverige, är att bruden ska föras till altaret och överlämnas av sin pappa.
cat sa…
Som syster behöver man alltså inte sitta vid högbordet? Tur i så fall, för jag ska på bröllop till helgen
Matilda sa…
Sent omsider lär jag mig att det inte heter högbord utan honnörsbord. Högbord är visst svengelska (high table)