Tusen och en röst

Nu har det förvisso vid ett flertal tillfällen konstaterats att jag är totalt tondöv, saknar taktkänsla och kan inte sjunga en enda ren ton (inte för att det någonsin har stoppat mig...). Trots detta så skulle jag fräckt vilja påstå att i princip alla dansband låter exakt likadant. Jo visst, musiken kanske låter lite annorlunda beroende på hur "modernt" bandet är och varje sångare har sin röst. Men, sjunger ändå inte alla på ett och samma sätt? Lotta Engberg sjunger på samma sätt som Vikingarna och Wizex och allt vad de nu kan heta. Det tycks finnas ett röstläge som plockas fram och änvänds enbart inom denna genre.

Det kanske lyser igenom lite att jag inte lyssnar på dansbandsmusik till vardags. Den enda skiva under denna etikett som återfinns i min samling är "Kvart i 2-dansen" som Anders och Måns sammanställt i samband med radioprogrammet "Så funkar det". Så kanske är jag inte rätt person att uttala mig. Men i mina (tondöva) öron låter det verkligen som att alla ska sjunga på ett särskilt sätt.

PS. Nedräkningen har börjat! Succéduon har premiär nästa vecka.

Kommentarer

karro sa…
Det kan vara att (nästan) alla låtar har samma takt.
Isch jag mår illailla när jag hör o ser dessa sliskiga "sångare" som precis som du skriver låter i princip likadant, tror den svenska dansbandsmusiken härstammar från countryn?
cat sa…
Dansbandsmusik är inte min melodi heller. (Nu var jag allt lite ordvitsig) Det är inte bara så att alla låter likadant, de ser ju nästan likadana ut också. Och dåligt är det!
Anonym sa…
Jaaa! underbart att fler tycker som jag.
Har börjat misströsta när jag ser i tidningarna hur den yngre generationen, på allvar =OI, ser på och röstar i dansbandskampen och laddar ner musik från spektaklet. Jag är glad att det finns många kanaler på tv så jag slipper se på eländet.../
Sarisen
Matilda sa…
Karro >> Så kan det kanske vara.

Stella >> Svensk country? Ja varför inte?

Cat >> Du har rätt, det är någon slags kloning när det gäller kläder också. Alla tycks ha exakt samma dräkt på sig i gruppen...

Sarisen >> Dansbandskampen är ett mysterium i sig... Ungefär som melodifestivalen och Idol.