Budget med lyxtillval

Då var man hemma igen för ett litet andetag. Snart kommer jag ligga i topp på koldioxidbovslistan i år med alla dessa flygturer. I ett desperat försök att mildra min klimatpåverkan så klimatkompenserar jag mina resor, i en naiv tro att om alla andra resenärer också gör det så kommer det göra skillnad.

Något jag lagt märke till de senaste åren med uppkomsten (samt alla plötsliga försvinnanden) av lågprisbolagen är dessa tillval man kan betala för. Speedy boarding (du kommer först på planet, får sitta längst fram i planet vid dörren och frysa tills alla andra gått på, du kommer först av och får stå och vänta längst på din väska vid bagagebandet...), toalettbesök, dricka, fika, försäkringar (som ditt eget försäkringsbolag oftast täcker), betala med betalkort (trots att du inte kan betala på annat sätt).... You name it.

Jag har sammanställt en lista med tänkbara lyxtillval mot betalning som kan tänkas användas i framtiden:
  • Is till din betalda dricka.
  • Avgift för handbagage.
  • Avgift för att få ett uttryckt boardingcard på flygplatsen.
  • Speedy bagagehantering.
  • Tilläggsförsäkring att din väska verkligen kommer med planet.
  • Önska plats vid fönster eller gång.
  • Skrikavgift - låter ditt barn för mycket att det stör andra passagerare på planet?
  • Skräphanteringsavgift.
  • Avgift för manuel check-in på flygplatsen (personalkostnaderna kan ju skäras ner om alla tvingas checka in på automaterna).
  • Avgift för att lyssna på radio/se film (normalt ej möjligt på lågprisflyg).

Kommentarer

cat sa…
Ja det är inte klokt vad duktiga de är på att hitta sätt att plocka pengar av folk.
Ska själv ut och resa mycket i år, men med tanke på att jag inte långflugit sedan 1994 och bara flugit 2 ggr efter det, så känner jag inte ett jättestort miljöansvar.
Det finns ju de som flyger till Thailand varje år t ex.
Karin sa…
Man får faktiskt redan betala extra för att välja plats. På Norwegian tex...

När tåget ändå kostar lika mycket som flyget är jag ofta så hemsk att jag flyger.
AnnCharlott sa…
Varför inte skrikbefrielsegaranti - betala för att hamna i motsatt ända av planet från de skrikiga barnen :)
Matilda sa…
Cat >> Oj, det låter verkligen som att du förtjänar en långresa i år :)

Karin >> Ser man på, vissa bolag är redan där... Jag tror jag gör samma, särskilt i dessa vintertider när det är större chans att flyget kommer fram än tåget.

AnnCharlott >> Låter som en superbra idé!