Åskverk och doft av regn

Vidskepelse, folk som pratar med djur och magiska växter är väl något jag i vanliga fall känner mig ganska osäker på. Däremot så tror jag på det här med att man kan kan känna på sig väderförändringar. Det har hänt flera gånger att jag fått en slags huvudverk som spänner i samband med en analkande åskskur. Vilket skedde senast idag. Den rationella delen av mig vill avfärda detta som en sorts vidskepelse och att det egentligen handlar om en efterhands rekonstruktion när man har facit. Men ändå, det hela är lite mystiskt. Det är lite som att kunna lukta att det hänger regn i luften en sommardag. Eller kanske som de där lustiga åskglasen med pip, som jag faktiskt aldrig sett "in action" och därmed inte vet om det är bluff-och-båg.

Kommentarer

Anna sa…
Man får väl vara glad över att det eventuellt bara är vädret som man kan förutspå. Tack för att du kommenterade på min blogg även om det var angående ett hemskt ämne, ville bara säga att jag har skrivit en fortsättning på det inlägget.

/ Anna
AnnCharlott sa…
Min sambo och min svärmor hävdar bestämt att de känner när det är lågtryck på gång. De säger att de "har det i släkten" att känna väderförändringar.
cat sa…
Jag avfärdar också all sorts vidskepelse, men att vi blir påverkade av väderförändringar hör inte till vidskepelse. Det har ju med sådana saker som lufttryck att göra och det är väl klart att vi märker av sådant och påverkas i viss grad av det. Andra mer och somliga mindre.
Se mer här: http://www.bbc.co.uk/weather/weatherwise/living/effects/
Matilda sa…
Anna >> Ja man får nog vara det! Fast jag undrar lite över den som förespådde vackert väder den här helgen...

AnnCharlott >> Vissa lär ju ärva talang för matte eller idrott så varför inte?

Cat >> Intressant läsning, tack för tipset.
Lufttryck och sådant är förvisso ganska konkreta händelser, men det är lite "jag ser i min kristallkula"-varning på vissa personer.