När allt plötsligt går min väg så blir jag livrädd

Fick precis det svenska antagningsbeskedet. Hade fått en plats på en utbildning som jag velat gå i flera år men som jag egentligen inte tänkt söka alls i år och som jag hastade fram ett personligt brev till i sista minuten. En bra mastersutbildning som bara accepterar 15 svenska och 15 utländska studenter vartannat år.

Det var en rejäl puff för självförtroendet samtidigt som det var vånda att avstå platsen. Jobbchanserna efter den utbildningen torde vara större än efter den i London.

Å andra sidan, jag sparar ett års csn-lån, slipper flytta en gång till i sommar och får äntligen chansen att bo utomlands och gå en utbildning som tycks vara som klippt och skuren för mig.

Ändå infinner sig rädslan av att ha gjort ett val jag kommer ångra. Eller så har det äntligen gått upp för mig att jag faktiskt kastar mig in i något helt nytt utan att ha några säkerhetslinor. Fram tills nu har jag inte oroat mig nämnvärt över faktumet att jag inte har något boende i London eller vänner boende i staden. Mest troligt är dock att jag blir rädd när saker går min väg så enkelt*. Visserligen har jag jobbat hårt för att nå så här långt, men det känns lite för bra för att vara sant. Kanske bäst att nypa mig i armen...

*Med undantag för sommarjobb.

Kommentarer

karro sa…
vad kul, o vad jobbigt att välja mellan två så bra alternativ. det är svårt att välja, men jag tror att man har gjort ett bra val så länge som man känner att man lärt sig något av det. du kommer säkert få en lärdom av utbildningen i Sverige, o en annan i London, men jag tror inte du kommer ångra ngn av dom. lycka till med ditt val, kram
Anja sa…
Tycker att det låter helt fantastiskt! Grattis! Vad är det för utbildning? Förstår vad du menar, ibland kan sånt skrämma livet ur en, men å andra sidan är det väl just de erfarenheterna som känns extra bra och som man verkligen växer av. Och blir det fel så ja, so what egentligen. Det är inte livsavgörande antar jag så passa på och njut av vetskapen av att du har kommit in =) Jättekul!
cat sa…
Det är nog väldigt mänskligt att alltid undra över om man har fattat rätt beslut.
Jag tror att du har gjort det bästa valet för dig.
Lycka till med allt!
Matilda sa…
Karro >> Du är klok du :) Valet var redan gjort, jag vet att jag för alltid hade varit förbannad på mig själv om jag inte åker till London...

Anja >> Den jag kom in på nu senast var en museiutbildning med internationell karaktär.

Cat >> Ja jag hoppas också att det är det bästa valet för mig.... :)