Strejk i tunnelbanan
Tre saker kan tydligen förlänga min restid till och från universitetet:
I Sverige känns det mest som att fackföreningarna hotar med strejk, i Storbritannien går de verkligen ut i strejk. Oftast är de snälla att i god tid berätta var och hur denna strejk kommer att gå till, som i det här fallet när det endast handlar om en 1-dags strejk. Varför denna demonstration? Jo, TFL (Transport for London) måste - som alla andra samhällssektorer - spara pengar. För ett antal år sedan införde man oyster card (ett chipkort som numera även finns i Sveriges storstäder), ett system som innebär kortare köer, mindre pengahantering och överlåter det mesta till resenären själv. Kortet kan laddas i maskiner med kontanter eller kort, eller laddas över internet. Mycket smidigt och bekvämt.
TFL:s förslag är nu att skära ner på antalet anställda som arbetar i biljettluckorna, tanken är att med ett oyster card så blir resenären inte lika beroende av en livslevande människa som sitter i en lucka. Slutsatsen är då att man kan skära ner på personal och spara in pengar.
Jag är för strejken av tre anledningar.
- Strejk
- Terrorhot (har dock inte hänt ännu, har dock varit med om detta för ca 12 år sedan när det sprängdes bomber i tunnelbanan)
- Arsenals hemmamatcher
I Sverige känns det mest som att fackföreningarna hotar med strejk, i Storbritannien går de verkligen ut i strejk. Oftast är de snälla att i god tid berätta var och hur denna strejk kommer att gå till, som i det här fallet när det endast handlar om en 1-dags strejk. Varför denna demonstration? Jo, TFL (Transport for London) måste - som alla andra samhällssektorer - spara pengar. För ett antal år sedan införde man oyster card (ett chipkort som numera även finns i Sveriges storstäder), ett system som innebär kortare köer, mindre pengahantering och överlåter det mesta till resenären själv. Kortet kan laddas i maskiner med kontanter eller kort, eller laddas över internet. Mycket smidigt och bekvämt.
TFL:s förslag är nu att skära ner på antalet anställda som arbetar i biljettluckorna, tanken är att med ett oyster card så blir resenären inte lika beroende av en livslevande människa som sitter i en lucka. Slutsatsen är då att man kan skära ner på personal och spara in pengar.
Jag är för strejken av tre anledningar.
- Jag gillar personlig service. Maskiner och automatiska telefonsvarare som inte förstår dialekter är inget jag förespråkar.
- Jag tycker inte om när folk blir uppsagda, särskilt inte från ett jobb som gör nytta i samhället.
- Har ni sett köerna vid försäljningsluckorna i centrala London? Maskinerna är helt obegripliga för turister (som dessutom inte har ett oyster card) och de är helt förvirrande när man inte vet vilken zon man ska åka till och ifall man ska ha t.o.r. eller off-peak. Själv brukar jag till varje pris undvika dessa maskiner om jag inte ska ladda reskassan.
Kommentarer
Cat >> Ja det får vi verkligen hoppas!
Anja >> Pressbyrån-grejen är samma som de vill göra här, låta någon annan stå för arbetskostnaden. Man kan köpa biljetter i diverse småaffärer, men man vill ju göra det på plats i tunnelbanan tänker jag...