Vikingar enligt britterna

Ett av mina favorit tv-program här i London är Horrible Histories. Ett fantastiskt historieprogram för unga i sketchformat baserat på märkliga fakta. De gör hysteriskt roliga musikvideos dessutom. Igår hade en egen Proms i Royal Albert Hall. Jag lyckades få tag i några gratisbiljetter och jag och en vän satt med en massa barnfamiljer och lyssnade på klassisk musik varvat med sketcher och musiken från Horrible Histories. Väl värt detta frånsett barn som hoppade i stolarna och föräldrar som pratade i mobiltelefon.

Här är sista låten (Literally: The Viking Song) med vikingarna (mannen längst till höger är Döden som egentligen inte hade något med denna låten att göra). Det är intressant och se hur vikingarna porträteras i detta land. Oftast highlightas plundringarna och slaktandet av munkar. Vi ska väl vara glada att de inte har hjälmar med horn!


Literally: The Viking Song

Kommentarer

bella sa…
hej följ gärna min blogg:) kram
Avundsjuka mamman sa…
Jättekul! Mycket bättre än de svenska Vikingarna!!
Och alla dina fina semesterbilder gör så att jag också vill åka dit!