Nyttiga svenska ord att kunna?

Nästan varje gång jag nämner att jag är svensk så är det någon som har åtminstone en svensk vän. Kanske inte särskilt förvånande eftersom det bor väldigt många svenskar i London. Det som är mer intressant är vilka svenska ord de fått lära sig av sina skandinaviska kamrater.

Förrutom en hel del svordomar så dyker det upp en del märkligheter. Idag var det en kille som var väldigt stolt över att kunna ordet "struts". Själv kunde jag inte begripa vad just det djuret skulle vara nyttigt att kunna säga. En annan kille sjöng glatt "helan går" för mig och berättade att han kunde säga "Göteborg" på det rätta svenska sättet. Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig, om jag ska applådera eller lära dem sjunga "vitvarusången" av Anders och Måns så att de kan roa sina svenska vänner.

Kommentarer

En skånsk moja sa…
Eller varför inte långa härliga grötiga meningar på skånska?! På det viset tror de att de kan svenska, men bara vi invigda skåningar kan tolka det!