Last Night of the Proms 2011

Varje gång jag går på konsert på Royal Albert Hall händer det märkliga ting. Första gången ställde alla sig upp och gjorde märkliga gester i refrängen till The Twelve Days of Christmas. Förra gången invaderade vikingarna publiken. Och igår, igår tog nog priset i märklighet. Det var Last Night of the Proms, jag hade lyckats få tag i en restbiljett, förvisso ingen superbra plats men jag kan nu bocka av ytterligare en sak på listan "saker jag måste göra i London innan jag flyttar hem."


Royal Albert Hall
The Proms är en musikfestival som pågår i två månader sedan över hundra år tillbaka i Royal Albert Hall och 2011 års säsong avslutades alltså igår.

Prince Albert Himself, The Albert Memorial.
Det var en märklig blandning av människor. En hel del var klädda i aftonklänningar och kostym. Andra kom hade maskeradkostymer. De flesta hade flaggor med sig, i varierande storlekar. En hel del svenska flaggor och röster kunde urskiljas i vimlet.

Det började som en ganska vanlig konsert med en publik som var där för att lyssna och uppskatta musiken. Men efter varje musikstyckes slut hände det märkliga ting. Flaggor viftades, det var ballongtävling i vem som kunde släppa ut luften ur ballongen och lyckas få den att sväva ända upp i taket, det var visselpipor... Ju närmre slutet desto mer saker hände det nere på ståplatserna. Små märkliga ritualer utspelades när pianot (Lang Lang var fantastisk på pianot) bars in, när vissa låtar spelades. Fler och fler flaggor dök upp, men så fort musiken började försvann de på nytt. För en utomstående som aldrig varit där var det hela mycket märkligt men underhållande.

För de som inte fått tag i biljett så visades allt på TV, på storbildsskärm i Hyde Park och på andra ställen runt om i landet. Det är en folkfest i flaggviftande och allsång, det är nog det närmsta jag kan komma att beskriva det i ord.




Susan Bullock sjunger Rule Britannia. Med hjälp av publiken. Och med mindre hjälp av den märkliga rekvisitan.

Kommentarer

cat sa…
Låter som en intressant och rolig upplevelse :)
Anonym sa…
Hej, Lyckliga dig! Min dröm har också varit att se det riktiga Last Night of the Prom i London. Har nöjt med med versionen på Konserthuset i Stockholm som var SL musikkårs avslutningskonsert. Gick i 10 år tills för några år sen men har missat några år och nu vet jag inte om den är kvar. Det var roligt i början, men sen blev det lite tråkigare.
London nästa!!! / ANNA N