Livet som praktikant

Gör praktik just nu. Precis inom det området jag skulle vilja jobba med. Och jag trivs som fisken i vattnet. Jag får göra riktiga arbetsuppgifter, följa olika projekt, vara behind-the-scenes på ett fantastiskt historiskt ställe. Dessutom får jag struktur på vardagen genom att ha fasta arbetstider. Det enda kruxet är att det bara är några veckor och att det inte är betalt.

Att ha en inkomst på 0kr som ska täcka hyra, mat och resekostnader går inte riktigt jämnt ut. Förhoppningsvis blir det ändring på detta snart eftersom CSN:s återbetalningskrav borde dyka upp när som helst.. Har fått en behovsanställning (dvs när arbetsgivaren behöver en extra hand) inom ett helt annat område från november vilket är bättre än inget. Jag vill ju så hemskt gärna jobba inom kulturarvssektorn med pedagogik och/eller evenemang. Desvärre verkar det vara väldigt tunnsått med jobb inom museivärlden just nu i Sverige. Märkligt nog finns det fler doktorandpositioner än museijobb.

Det ordnar sig säkert, det har det gjort förr...

Kommentarer

cat sa…
Hoppas verkligen att du får som du vill och önskar.
Var någonstans gör du din praktik?
Hanna sa…
Kan annars rekommendera doktorandlivet. Det bästa av två världar.
Matilda sa…
Cat >> På utbildnings-avdelningen där jag varit volontär det senaste halvåret. Kvar i London med andra ord... :)

Hanna >> Det är lockande faktiskt! Håller på att försöka få fram en bra forskningsplan. Dock hade jag gärna velat samla på mig lite arbetslivserfarenhet innan jag sätter igång med ytterligare fyra års studier. Är lite rädd att det kan bli svårt att få jobb efter ett eventuellt doktorandliv annars.
Hanna sa…
Det är alltid bra med arbetslivserfarenhet emellan. Det rekommenderar jag också. Men har man inte möjligheten utan får en doktorandtjänst är det bara att tacka och ta emot. Ibland finns det möjlighet att undervisa som doktorand och då får man ju erfarenhet under tiden.