Veckans föremål: 2. Maskeradmask


Det visade sig att jag och en vän delade födelsedag och vi beslutade i år att anordna något ihop. Vi bokade ovanvåningen på en mysig pub och skickade ut mail om att folk var välkomna att dela vår dag. Av min vän och hennes make fick jag den här kaninmasken (eller är det en björn?) som de tyckte var "Matilda":

En rosa paljetterad kanin är nog så långt ifrån "Matilda" man kan komma, men jag höll god min och hade den på mig den under delar av kvällen. Jag passade också på att låta den gå "laget runt" och ta bilder på flera av de närvarande när de hade den på sig. Nästan alla spexade till det och man kan se hur de gestaltar sin personlighet genom masken. Det är helfestliga bilder! Bilder som också är fyllda av glada minnen. Många av de närvarande har nu lämnat London, så även min vän och hennes make som åkt tillbaka till Brasilien. 

Masken symboliserar på något sätt den normalitet som rådde under ett år. Under ett års tid var det personer jag träffade och umgicks med väldigt ofta, vissa flera gånger i veckan. När masteruppsatsen lämnades in och en efter en åkte hem bröts denna normalitet.Under detta år har det hänt så mycket. Förhoppningsvis har jag utvecklats akademiskt sett, även om det nog kommer ta ett tag innan jag inser hur. Men viktigast av allt är nog att jag hittat tillbaka till mig själv. Jag tror inte jag mått så här bra eller haft ett sådant brett socialt liv på 6-7 år.

Masken är kanske inte "Matilda" i sig, men den kommer för alltid bära konnotationer av mig och de människor runt mig under mitt mastersår.

PS. Idag spikades våra betyg på våra uppsatser. Givetvis ligger betygs-portalen nere idag så jag måste nervöst vänta någon dag till på resultatet. Diplomet får vi dock inte förrän nästa år, det brittiska systemet är fortfarande helt obegripligt för mig.

Kommentarer

cat sa…
Med de där öronen måste det ju vara en björn :)
Matilda sa…
Cat >> Med en sådan nos? Kanske är det en hybrid?