onsdag 4 januari 2012

Att marknadsföra ekologisk mat

Si så där en eller två gånger om året skriver tidningarnas ekonomisidor om hur det går för försäljningen av ekologisk mat. Åtminstone upplever jag att det förefaller sig så. Det brukar vara ömsom positivt (försäljningen ökar*) och ömsom negativt (det är för dyrt). Idag skriver DN att den ekologiska maten är för dyr för att locka fler att köpa den, att det krävs lock-priser för att väcka intresse och öka försäljningen. Jag kan till viss del hålla med. Låt mig förklara.

Idealet för oss som förespråkar ekologisk mat är förstås att all mat som säljs är ekologisk, så ser givetvis inte realiteten ut just nu. Ekologiska varor tar allt större plats på butikshyllorna och blivit en allt mer vanlig syn, liksom det vegetariska utbudet i frysdiskarna blivit standard. Emellanåt rynkar jag dock på näsan när varor från Kung Markatta och Saltå Kvarn placeras i en hel annan ände av affären medan butikens eget eko-märke står bredvid de konventionella varorna. Detta förutsätter att kunden är medveten om alternativen och är villig att gå kors och tvärs för att jämföra priserna. Generellt kan man kanske säga att ekologisk mat är dyrare, åtminstone lite grann. Men frågan är kanske snarare om inte den konventionella maten är för billig? Bra mat måste få kosta, det är min personliga åsikt. Visst, jag har fallit flertalet gånger för dagligvaruhandelns egna budget-märkesvaror på grund av priset. Ibland smakar det billigt, ibland smakar det som de andra produkterna. Men med eko-maten vet jag (eller åtminstone hoppas) att odlingen för tillverkningen har skett på ett naturmedvetet sätt och är skänker därmed en förhoppning om att jorden kan snurra ett extra halvt solvarv innan den förgörs av alla kemikalier.

Så var det här med lockpriserna. I början av 2009 körde ICA en stor reklamkampanj med 10% rabatt på sitt nya ekomärke I love eco. Detta sammanföll med mitt fältarbete till min D-uppsats** om ekologisk mat och bloggar. Under denna period var det flera bloggare som valde att uppmärksamma kampanjen, vissa visade dessutom upp stolt vad de köpt. Nu har jag ingen specifik kunskap i marknadsföring, men jag skulle vilja hävda att kampanjen var en boost för märket. Lösningen ligger kanske inte så mycket i en prissänkning i sig (även om detta synnerligen skulle vara uppskattat från många håll) utan kanske mer i marknadsförningen av ekologiska produkter och märken, att våga låta dem ta plats på reklamskyltar och butikshyllor.

Dock får jag väl lägga till en brasklapp*** om att det är mer än 2½ år sedan jag gjorde mitt fältarbete och att jag på sistone inte tillbringat så mycket tid i Sverige och inte kan ge en uppdaterad bild av de svenska mataffärerna och deras ekologiska utbud. Vad hade fått er att vilja köpa, eller att köpa mer eko-mat?

*Se mitt tidagare bloginlägg om detta här.
**Skickar den gärna till intresserade personer.
***Finfint ord, brasklapp.

5 kommentarer:

pris- och miljömedveten mamma sa...

Ica höjde priset från drygt 16 kr till 26 kr på sin ekologiska cornflakes strax innan de körde sin I love eco-kampanj. Nu har kostar den ca 14 kr. Snacka om märklig kampanj!! Och jag är fortfarande inte helt övertygad om att den är helt ekologisk, även om de påstår det.

Anonym sa...

PS. Förresten, en sak som är intressant är att coop och ica i mitt närområde numera endast säljer "ekologiska" bananer från ett visst märke som börjar på C. Månne var detta resultatet av en utmärkt dokumentär som heter Bananas, och som visar under vilka fruktansvärda förhållanden som de stora bananproducenternas arbetare jobbar och lever under. OCH vad det gör med människor OCH miljön för lång tid framöver! MEN vad som är intressantär att det nu INTE går att köpa rättvisemärkta ekologiska bananer från småbönderna längre, inte ens från Coop som en gång hette Solidar. Det verkar som om de stora vann rond 2. Men mig vinner de inte över. Jag äter numera inte bananer alls. Vilka bananer äter du som läser detta?

AnnCharlott sa...

Jag försöker hålla koll på att de matvaror jag köper är från bra råvaror/ekologiska och jag är i den gynnsamma situationen att jag inte behöver jaga "röda" priser. Däremot känner jag mig skeptisk till de stora kedjornas eko-produkter, och håller också med dig Matilda om att placeringen i matbutikerna ibland är väldigt ologisk.

Sanna sa...

http://sannalevelius.wordpress.com/2012/01/05/val-vi-gor-och-ett-forslag-till-handeln/

Matilda sa...

Mamma >> Om den är KRAV-märkt eller EU-märkt så har den ju klarat certifieringskraven. 14kr låter billigt för cornflakes i och för sig. Du får fråga ICA varför de höjde och sänkte på det viset.

AnnCharlott >> Jag har också varit väldigt skeptisk till ekologiska EMV (egna märkesvaror), jag får en känsla av att de slår ut konkurrensen med de andra bolagen. Å andra sidan, som en av mina informanter sa, så är det positivt att det blir mer ekologiskt på marknaden och nu är det trots allt lättare att hitta de flesta varorna eko-märkta i den vanliga mataffären (vilket troligen är plus för den stressade konsumenten som inte har tid och ork att leta upp de små eko-butikerna). Personligen är jag dålig på att uppsöka dessa små butiker...