Mat och dryck på biblioteket

Sitter på det lokala biblioteket där det är något varmare och något bättre internet än hemma på rummet. Jag inbillar mig ockå att jag är effektivare här när det gäller jobbansökningar och research, men ska jag vara ärlig blir det mest P3 och bloggande (därmed den exponentiella ökningen av inlägg den senaste tiden).

Biblioteket saknar mysighetsfaktor och är i behov av viss uppfräschning, men det innehåller en hel del märkligheter som den dag jag får ro skulle kunna generera en novell. Runt omkring mig i läsesalen sitter folk med termosar, läskburkar, koppar med kaffe från bibliotekets café och en himla massa take-out pappersmuggar från närliggande kaffekedjor. Vissa har lite snacks på bänkarna också. Jag har inte sett några förbudsskyltar och personalen verkar inte ha något problem med detta. Kanske för att majoriteten sitter med egna böcker och datorer och inte rör böckerna på hyllorna längs väggen. Jag trodde att hela bibliotekskåren hade en konsekvent policy att förtäring av mat och dryck (frånsett vatten) är förbjudet. På UCL gick personalen ronder och konfiskerade all mat och dryck (ej vatten) till den grad att man gömde smörgåsarna långt ner i väskan så att de inte skulle råka sticka ut av misstag.

Vad tycker bibliotekarierna som läser den här bloggen om detta? Och givetvis ni andra som nyttjar bibliotek. Är det okej med mat och dryck på bibliotek så länge det inte är stinkande hamburgare och kladdiga apelsiner?

Kommentarer

Bibliotekariemamman sa…
Det är definitivt ett dilemma med mat och dryck kring både böcker och datorer. Men som yrkesverksam är jag ju inte utbildad till vakt (även om mina barn kan tro det) utan till bibliotekarie. Så frihet under ansvar är min paroll. Lagad mat är dock ett absolut nej, då blir jag som jobbar ju hungrig av dofterna! Apelsiner kanske är svårare att förbjuda.
Och jobbar du med unika manuskript, eller tar fram tidningar från början av århundradet, då bör du avstå från att ha mat och dryck i närheten. Det allra bästa är att ha en mysig cafédel i biblioteket så att du allra helst vill sitta där när du fikar.
cat sa…
Det är dessvärre inte helt lätt att förbjuda mat och dryck på biblioteket, men vi brukar säga till när folk sitter med dricka av något slag vid datorerna.
Jag kan väl som bibliotekarie önska att folk kunde sköta sin matförtäring någon annanstans än just på biblioteket, men så länge de inte äter lagad mat så får man väl vara nöjd.
Tidigare jobbade jag på ett bibliotek där det var helt ok med mat och dryck. Men när jag ombads städa upp efter folk, 90% slängde inte själv smörgåspapper och dryckeskärl, så sade jag ifrån på skarpen. Jag är anställd som bibliotekarie inte lokalvårdare/städare.
Johanna sa…
Tänkte skriva att det är klart att man ska få äta och dricka om man bara är försiktig, men när jag läser ovan att bibliotekarier fått städa efter folk som inte plockar undan efter sig ångrar jag mig nog. Vad dassigt av folk att lämna papper och skräp.

Vilken kul blogg du har förresten, hittade just hit!
Matilda sa…
Jag skulle aldrig våga äta något ifall jag hanterade gamla manuskript och arkivmaterial. Fetter och syror kan ju förstöra pappert och därmed göra viktiga historiska källor obrukbara för framtida generationer. Har också svårt med att äta kring biblioteksböcker. För mig känns det väldigt fel att äta i en biblioteksmiljö, men jag måste erkänna att när det krisat (ösregn ute och uppsatsstress) så har det nog slunkit ner både macka och kex, även om det känts som att jag begått ett stort brott.

Jag instämmer med bibliotekarierna - ni är inte vakter eller lokalvårdare enligt era anställningskontrakt (hoppas jag!).

Johanna >> Välkommen hit!
Och jag håller med, hur svårt är det att ta sitt skräp till papperskorgen någon meter bort!?
Tilda sa…
Som en ambitiös gymnasieelev, spenderar jag mycket tid på biblioteket för studier. Och sitter man där i 3 timmar efter skolan för plugg, behöver man energi. Även om jag är livrädd att ta med mig mat med in, så är det ibland rent nödvändigt. Jag brukar inte ens röra böckerna, utan använder biblioteket främst som lugn studieplats då det fungerar bättre för mig än hemmet. Jag tycker att reglerna kring mat borde lättas. Men självklart skall ingen äta så att det kladdar eller blir ett problem.