Ojämställt i Blogglandet?

Är det bara en illusion - eller är majoriteten av de svenska bloggarna verkligen kvinnor?

På sistone har jag haft mycket fritid och roat mig med att planlöst vandra från blogg till blogg. Jag gör det under täckmanteln "research". Min slutsats är att det verkar finnas betydligt fler kvinnliga bloggare än manliga. Åtminstone verkar jag 9 av 10 gånger hamna på en blogg skriven av en flicka/tjej/kvinna/gumma.

Majoriteten av bloggarna jag själv följer råkar vara skrivna av kvinnor. Och då vill jag poängtera att jag inte följer renodlade mode-, skönhets- och hälsobloggar eftersom jag oftast har svårt att relatera till innehållet i dem. Dessa kategorier tycks vara mer dominerade av tjejer. Men samtidigt är jag inte heller intresserad av sport och renodlad politik, där de bloggande pojkarna/killarna/männen/gubbarna tycks dominera. Men där mitt emellan, i landet Allt-möjligt, bland livsfunderingar och vardagsbetraktelser borde det ju vara 50-50.

Jag har ingen avsikt att måla upp en bild av den stereotypa bloggaren som kvinna! Jag hoppas att det bara är en slump att jag (som kvinna) hamnar på bloggar där kvinnor länkar vidare till andra kvinnors bloggar som länkar vidare till andra kvinnor...

Kommentarer

AnnCharlott sa…
Hm, intressant iakttagelse. Jag läser många kultur- och litteraturbloggar och där finns det definitivt en överrepresentation av kvinnor. Men så brukar jag ibland ramla in på politikerbloggar och där känns det som om det finns lite fler män än kvinnor som bloggar. Om det nu är så, så undrar man ju vad det säger om vårt samhälle...
Den politiska mamman sa…
Å andra sida så väljer tydligen kvinnor för en gångs skull kvinnor! Det är ju positivt. Att makten ser ut som den gör är ju beroende på att män väljer män, och kvinnor väljer....män. Hoppas att denna trendbrytning i bloggsfären även sprider sig till maktens korridorer, så att vi får se fler kvinnor där.
Hanna sa…
Hm, jag tror att många män huserar bland företagsdrivna bloggar, teknikbloggar och annat.
Gustav sa…
Jag har också noterat att större delen av alla personbloggar skrivs av kvinnor. Det gör att man som man ibland kan känna sig lite ensam i den här delen av cyberspace och ställer sig frågan "är jag verkligen på rätt ställe?"
Matilda sa…
AnnCharlott >> Ja du... Det finns säkert någon fin genusforskare där ute som kan förklara, det hade varit intressant och veta hur det ser ut i realiteten.

Mamma >> Eller så är det bara tillbaka till skolgården? Förrutom "coola rökhörnan" så var det nog inte förrän i gymnasiet som tjejer och killar faktiskt umgicks ihop.

Hanna >> Möjligt, å andra sidan bedriver väldigt många kvinnor föredragsdrivna bloggar inom mode, skönhet och mat.

Gustav >> Intressant att du känner dig lite ensam. Kan det inte vara en fördel för dick dock eftersom du i så fall sticker ut? Precis som kvinnor som bloggar om sport och teknik borde sticka ut och slå lite i underläge? (bara min teori dock)