På Jobcentre del 1

Efter många om och men så registrerade jag mig hos den brittiska arbetsförmedlingen idag. Det är ett krav om man ska få Jobseekers allowance (några hundralappar i veckan) och jag har inte emot att få lite hjälp. Nu har jag personligen aldrig haft någon kontakt med den svenska arbetsförmedlingen och har därför inte mycket att jämföra med. Men när man är i ett annat land så ter sig vissa saker väldigt annorlunda ändå.

1. Varför heter det Jobcentre Plus? Vad är pluset till för? Alla arbetsförmedlingar jag passerat eller varit inne på (behövde gå dit i höstas för att få mitt NINo, National Insurance Number, ett krav för att kunna jobba i UK) har haft ett Plus i sitt namn. Förmodar att det betyder att de erbjuder hjälp med jobbsökande och "lite till". Vad nu "lite till" kan vara får jag kanske möjlighet att återvända till

2. Det behövs tydligen tre säkerhetsvakter för att hålla de arbetslösa i schack.

3. De två handledare jag träffade gjorde egentligen inte mycket mer än att dubbelkolla mina papper, kopiera mina papper, skriva in information på datorn och ge mig nya papper att skriva under. De ville inte ens se CV:t som de på telefon sa jag skulle ta med. Det ska jag göra först på möte två, nästa vecka. Man ska tydligen inte vara för otålig att vilja ha ett jobb.

4. En av handledarna blev som mest exalterad när hon konverserade med sina kollegor (medan hon skulle hjälpa mig) om vem som tagit vems stol igår kväll och att hon var skyldig, men sen tog hon tillbaka erkännandet för den personens stol hade hon verkligen inte tagit för den hade ju en kofta på sig.

Fortsättning följer...

Kommentarer

Mariette sa…
Låter ju upplyftande, med den takten har du kanske ett jobb 2014
Matilda sa…
Mariette >> Åh ja, inte lägger jag mitt framtida öde i någon annans händer. Jag ser arbetsförmedlingen som en källa för råd och hjälp där jag själv kör fast. Vi får väl se hur den bilden ändras...