Kulturbesök och papper
Det är en himla massa papper i dagens digitala samhälle. Reklam, tidningar, böcker, toapapper... När man går på museum eller annat kulturbesök finns det ofta en hel del del broschyrer om utställningar, events, teatershower, medlemskap osv. Häromdagen på jobb funderade jag över hur mycket papper som våra besökare kan plocka på sig:
Själv har jag förmåga att plocka på mig sådant som verkar intressant för framtida referenser, en del sparas men det mesta hamnar i pappersåtervinningen vilket jag misstänker många med mig gör. Det finns attraktionsvärde att få med sig en gratis souvenir. Man kan ju fråga sig om alla dessa papper förhöjer besökarnas upplevelser ur lärandesynpunkt. Här finns det potential för QR-koder, så kallade smarta koder som man kan scanna in med läsbricka eller mobiltelefon och genom internetuppkoppling hämta information, bilder, ljudklipp etc. Det blir en liten skattjakt samtidigt som det blir ett interaktivt element. Själv kan jag inte göra det med min telefon och givetvis kan man inte förutsätta att alla besökare har det heller. Men har sett hur det fungerar i praktiken med barn i en pedagogisk session i en kulturmiljö och även om det finns en risk att fokus ligger mer på det tekniska än själva kulturupplevelsen så går det att absolut att använda för att locka fram lärande för alla åldrar. På så sätt kan man också producera guider på olika språk och spara in materialkostnaden för upptryckningen som annars är väldigt dyr.
- 1-2 kvitton ("gratis")
- 1 biljett ("gratis")
- 2 guideböcker (kostnad)
- minst 5 kartor på olika språk (gratis)
- minst 7 olika broschyrer om filialer, medlemskap och evenemang (gratis)
- 1 familjeguide (gratis)
- 1 kommentarsbroschyr
Själv har jag förmåga att plocka på mig sådant som verkar intressant för framtida referenser, en del sparas men det mesta hamnar i pappersåtervinningen vilket jag misstänker många med mig gör. Det finns attraktionsvärde att få med sig en gratis souvenir. Man kan ju fråga sig om alla dessa papper förhöjer besökarnas upplevelser ur lärandesynpunkt. Här finns det potential för QR-koder, så kallade smarta koder som man kan scanna in med läsbricka eller mobiltelefon och genom internetuppkoppling hämta information, bilder, ljudklipp etc. Det blir en liten skattjakt samtidigt som det blir ett interaktivt element. Själv kan jag inte göra det med min telefon och givetvis kan man inte förutsätta att alla besökare har det heller. Men har sett hur det fungerar i praktiken med barn i en pedagogisk session i en kulturmiljö och även om det finns en risk att fokus ligger mer på det tekniska än själva kulturupplevelsen så går det att absolut att använda för att locka fram lärande för alla åldrar. På så sätt kan man också producera guider på olika språk och spara in materialkostnaden för upptryckningen som annars är väldigt dyr.
Kommentarer
Något som både stör mig och gör mig lite full i skratt är när kolleger kommer med ett utprintat mejl och lägger på mitt bord. Jag menar, vad är det för fel på vb-funktionen som finns i alla mejlprogram?
När det gäller i lärandesynpunkt så måste man i så fall se till att det finns möjlighet att låna dessa mackapärer under besöket.
AnnCharlott >> Finns det inte på papper så finns det inte?